Merkpropositie

In onze drukke en fast moving maatschappij is het niet makkelijk om als merk je boodschap helder over te brengen. Des te belangrijker is het dat jouw merk opvalt en je wél wordt gezien en gehoord. Zodat je daarmee de strijd voor een sterke marktpositie kunt winnen. Om op te vallen is een sterke verbinding met je consument als merk van groot belang. Dat je consument jouw boodschap wel graag hoort. Dat is waar merkpropositie komt kijken. Wat is dat nu eigenlijk echt? We nemen je mee. Alles over merkpropositie!

Wat is merkpropositie?


Laten we beginnen bij het begin. Propositie is de combinatie van ‘positie’ en ‘propageren’. Aan de ene kant is het de positie die jouw merk wil innemen in de markt. Aan de andere kant propageer je het merk. Een krachtige aanbeveling aan de klant. Merkpropositie is een raak, relevant en communicatief aanbod richting je consument. Het is dé relevante en overtuigende boodschap van jouw merk. Om daarmee vanuit jouw eigen identiteit een unieke plek in te nemen in de het hoofd en het hart van je consument, en daarmee in de markt.

Een scherpe merkpropositie geeft een merk nog meer betekenis. Bekijk onze cases.

Waarom is het belangrijk om een sterke merkpropositie te hebben?


Een heldere merkpropositie geeft richting aan toekomstige keuzes en zorgt dat die keuzes scherp zijn. Niks anders dan heel veel focus! Het gevolg: Een duidelijk beeld van je merk met de nodige positieve en emotionele associaties, vanuit die ene scherpe, relevante boodschap. Zodat mensen weten wat jouw merk ze kan bieden, precies dat ene waar ze behoefte aan hebben. En zodat ze zich met jouw merk willen verbinden.

 

Wat maakt je merkpropositie een goede propositie?


Een sterke merkpropositie begint bij een sterke merkpositionering. Merkpropositie is namelijk niets anders dan een communicatieve vertaling van die positionering. Een communicatieve vertaling van de kern, de essentie, van je merk. De merkpropositie communiceert deze boodschap eenduidig en vol overtuiging naar je klant, een externe belofte. De merkpositionering is wat technischer en vollediger, waar merkpropositie communicatiever en krachtiger is.

Een sterke merkpropositie bevat een merkbelofte richting je consument. Welke waarde voegt jouw merk, product of dienst toe aan het leven van je klant? Vaak gaat het om een emotionele waarde die een probleem oplost of een behoefte vervult. Het is de waarde die aantoont waarom je klant voor jou zou moeten kiezen.

Een duidelijke merkpropositie vormt de rode draad voor de strategische manier van communiceren vanuit je merk. Dus, bepaal voor je merk hoe je wil dat je (toekomstige) consument naar je kijkt. Ga aan de slag en zorg dat het scherp is! Welke associaties wil je oproepen? Welke plek wil je innemen in het hoofd en hart van je consument? En hoe maak je die plek waardevol en onvervangbaar? Een sterke merkpropositie helpt jouw merk hierin focus aan te brengen. En wij helpen je daar graag bij!

Merkpropositie
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconceptmerkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

 

Jouw merk als
totaalbeleving


De merkpositionering wordt communicatief gemaakt in de merkconceptfase. Hier vertalen we deze door naar de merkpropositie.

Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.

 

Bekijk al onze services