alles wat je wilt weten over

Brand story

Sterke merken hebben een goed verhaal. Een verhaal dat niet alleen vertelt wat het merk doet en waar het voor staat, maar dat mensen ook écht in het hart raakt. Het is dan ook voor élk merk belangrijk om een goede brand story te hebben. Maar wat is dat eigenlijk? Wat maakt iets tot een goed verhaal? En hoe ontwikkel je een goede brand story?

Wat is een brand story?

Een brand story, ook wel corporate story of merkverhaal genoemd, is het verhaal van jouw merk. De kern van waarom je doet wat je doet, in woord gevat op zo’n manier dat het echt binnenkomt bij mensen. Je leest het al; een goede brand story is veel meer dan ‘een leuk verhaaltje voor op je website’. Het is dé communicatieve vertaling van jouw merkidentiteit (o.a. je visie en missie): de reden waarom jij bestaat en wat je wilt bijdragen aan de wereld. Dat maakt het tot een belangrijk onderdeel van je merk.

 

Een goede brand story neemt je mee in de belevingswereld van het merk en brengt precies over waar het merk voor staat. Dat komt heel nauw. Elk woord telt. Door zorgvuldig met woorden te spelen, geef je niet alleen de juiste boodschap, maar ook de juiste energie en een eigen tone of voice mee aan het geheel. Het maakt je herkenbaar.

Waarom is het belangrijk om een ijzersterke brand story te hebben?

Mensen vertellen elkaar van nature verhalen. Het is de allerbeste manier om informatie over te brengen. Verhalen helpen mensen om elkaar en de wereld beter te begrijpen. Ze zetten aan tot nadenken en daarmee vormen ze een belangrijke bron van inspiratie. Bovendien onthouden mensen verhalen gemakkelijker dan complexe opsommingen en moeilijke stukken. Met een ijzersterke brand story bereik je niet alleen de juiste mensen (jouw doelgroep!). Nog belangrijker: het vormt de bron voor alle verhalen die je gaat creëren en delen en het is je houvast voor alles wat je doet. Bovendien straalt een goed verhaal kracht en autoriteit uit: je laat zien dat je weet waar je het over hebt.

 

Een sterke brand story is de solide basis voor alles dat jouw merk uitdraagt. Van campagnes tot content en van lezingen tot events. En niet alleen extern; ook intern is een goede brand story van onschatbare waarde. Het maakt tenslotte duidelijk waar je als team voor staat en het zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op kunnen staan. Essentieel voor de team spirit!

Hoe kom je tot een goede brand story?

Het is een belangrijk onderdeel van het merkconcept (waar ook een merknaam, merkbelofte, pay-off en een propositie onder vallen). Deze wordt ontwikkeld nadat de merkstrategie (merkidentiteit + merkpositionering) zijn ontwikkeld door onze strategen. Pas dan weet je tenslotte waar het concept en het verhaal aan bij moeten dragen.

De brand story wordt ontwikkeld door onze concepters en copywriters. Stuk voor stuk creatieven met een passie voor het woord en talent voor verhalen. Zij verkennen naar aanleiding van de positionering meerdere conceptrichtingen, want vaak is er binnen een positionering op het gebied van verwoording nog veel mogelijk. De volgende stap is het volledig uitwerken van een definitief gekozen verhaalrichting. Deze tweaken we totdat het exact de juiste woorden en energie bevat. Jouw brand story, op z’n best.

Total Brand Flow: Van merkpositionering naar álles dat je doet

We hebben een methode ontwikkeld om sterke merken te bouwen, altijd vanuit hun identiteit: Total Brand Flow. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van product tot presentatie, van medewerkers tot meerjarenplan. Van huisstijl tot merkstrategie. Van merkpositionering… tot in de puntjes.

Enkele cases

Benieuwd hoe wij een goede brand story ontwikkelen? Bekijk onze cases van MBeekse Bergen, Simon Lévelt en Gulpener.

Hulp nodig met je brand story?
Neem contact op.