alles wat je wilt weten over

Corporate identity

Sterke merken weten heel goed wat ze willen bijdragen. Ze zetten hun diepste drijfveren om in positieve impact en ze zijn zichzelf in alles dat ze doen. Dat maakt hen uniek en inspirerend. Om jezelf te kunnen zijn, heb je jezelf natuurlijk eerst goed te kennen. Dat is waar een corporate identity komt kijken. Wat is dat eigenlijk? En hoe ontwikkel je het?

Wat is een Corporate identity?

Of je nu ergens over een merkprofiel, merk-DNA of merkidentiteit leest; het gaat allemaal over hetzelfde. Een corporate identity is niks anders dan jouw merkkern heel scherp verwoord en geduid. Het bevat je diepste drijfveren (merkvisie) én de manier waarop je aan je idealen werkt (merkkarakter, vertaald naar archetypes en kernwaarden). Simpelweg: wie je bent en waar je voor staat. Zodat je waar vervolgens in alles dat je doet, doelgericht aan kunt bouwen.

 

Een goede corporate identity geeft de juiste energie en is voor iedereen te begrijpen. Vergeet lange documenten met wollige teksten; het stuurt tenslotte het meest als ze zo kernachtig mogelijk zijn verwoord. Alleen de essentie, bewust het ene woord wel en het andere niet. Waar gaat het nou écht om als je alle randzaken loslaat? Wat is dat ene ideaal waar je écht voor wilt gaan? What matters most? Focus!

Waarom is het belangrijk om je corporate identity scherp te hebben?

Een scherpe kern is het halve werk! Het vormt de basis voor álles dat jouw merk doet: van merkstrategie tot merkbeleving en van merkarchitectuur tot merkverhaal. Een scherpe kern heeft je de focus, houvast en sturing die je nodig hebt om doelgericht aan je missie te blijven werken. En om daar trouw aan te blijven, wat er ook gebeurt. Terwijl anderen halsoverkop achter de trends aan rennen, blijf jij van je eigen kracht uit gaan.

 

Bovendien is een sterke corporate identity essentieel om iedereen binnen je organisatie dezelfde kant op te krijgen; het minimaliseert de kans op verschillende interpretaties van het ideaal waar je samen naartoe werkt. Merken bestaan tenslotte uit verschillende mensen met allemaal hun eigen mening en perspectief.

Hoe kom je tot een scherpe corporate identity?

Om merken te helpen om hun kern scherp te stellen, hebben we een branding toolkit ontwikkeld. En je hebt geluk: we hebben enkele onderdelen nu voor iedereen beschikbaar gemaakt! Bepaal gemakkelijk jouw diepste overtuiging, jouw archetypes en jouw merkwaarden met deze tools.

Corporate identity in ons proces

We hebben een methode ontwikkeld om sterke merken te bouwen, altijd vanuit hun identiteit: Total Brand Flow. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van product tot presentatie, van medewerkers tot meerjarenplan. Van stijl tot strategie. Van positionering… tot in de puntjes.

Cases met corporate identity

Bekijk enkele cases waarbij een corporate identity een belangrijke rol speelt, bijvoorbeeld van Toon, MBeekse Bergen en Gulpener.

Hulp nodig met je corporate identity?
Neem contact op.