Alles wat je wilt weten over de ontwikkeling van een huistijl

De ontwikkeling van een eigen huisstijl staat aan de basis van een sprankelende merkbeleving.

Die mensen in het hart raakt en waarvan de wereld zegt: “wauw, merk X, jullie zijn zó inspirerend!” Dat een goede huisstijl belangrijk is voor merken, weet bijna iedereen wel. Maar over de invulling ervan heerst nog wel eens onduidelijkheid. Wat is een goede huisstijl nou precies? Wat valt eronder en wat niet? En hoe ontwikkel je er één?

 

Meer weten?   Mail

Een huisstijl geeft een merk letterlijk en figuurlijk kleur. Bekijk onze cases. Van Eneco tot Brenger en van Simon Lévelt tot M.

Wat is een huisstijl?

Noem het een huisstijl, een merkstijl of brand design; er wordt doorgaans allemaal hetzelfde mee bedoeld. Een huisstijl is de totale beleving die je meegeeft aan jouw merk. Veel mensen denken hierbij uitsluitend aan een visuele stijl, zoals een logo, een kleurenpalet, iconen en fotografie. Maar een goede huisstijl gaat veel verder; het gaat over álles dat jouw merk tot leven brengt. Ook de manier waarop je communiceert en hoe je website is opgebouwd. Of hoe je ruimtes inricht (space design, store design), de manier waarop je met geluid omgaat (sound design) en zelfs hoe je geur toepast om je beleving te versterken (scent design). Hoe beter je totale stijlbeleving is doordacht en consequent is doorgevoerd in álles, hoe meer het bijdraagt aan een sterk merk. Toch vormt de visuele stijl vaak wel het vertrekpunt van een huisstijl, omdat dit het eerste is dat mensen van je merk tegenkomen.

 

Het is voor merken belangrijk om een eigen en tegelijkertijd actuele huisstijl te hebben. Waarom?

Mensen zijn hokjesdenkers. Bij alles dat we zien en ervaren, leggen we onbewust associaties, in een split second. Ze helpen ons om de juiste keuzes te maken. Dat geldt ook voor merken. Een goede huisstijl is de stijlvertaling van je positionering. Het helpt je een specifieke plek te claimen in het hoofd van mensen, door de juiste associaties op te roepen met de juiste kleuren, vormen, beelden, interactie, geluiden, enzovoorts.

Aansluiten op de behoeftes van vandaag

Om dat goed te kunnen doen, is het natuurlijk belangrijk dat je aansluit op de belevingswereld van mensen. Die belevingswereld is echter onderhevig aan verandering. Trends volgen elkaar sneller op; onze perceptie van begrippen als ‘mooi’, ‘lelijk’, ‘inspirerend’ en ‘oubollig’ verandert continu en in de huidige ontwikkelingen raken merken steeds sneller gedateerd. Kijk dus goed naar veranderingen en de behoeftes van vandaag… én morgen. Door eens in de zoveel tijd kleine aanpassingen te doen, blijf je actueel en relevant. Evolutie vóór revolutie!

Eigenheid is key

Daarnaast is eigenheid essentieel. De behoefte aan uniciteit en jezelf onderscheiden is er altijd al geweest, maar nu raakt de markt ook nog steeds verder en sneller verzadigd. Het aantal merken dat vecht om onze aandacht is de afgelopen decennia verveelvoudigd. Jezelf onderscheiden met een eigen stijl is belangrijker dan ooit.

Hoe kom je tot een goede huisstijl?

Een huisstijl wordt ontwikkeld nadat de positionering (merkstrategie) en het merkconcept (de communicatieve vertaling van de positionering) staan. Dit vormt altijd het vertrekpunt. Pas dan weet je tenslotte waar de huisstijl aan moet bijdragen. Een sterke huisstijl vereist een goed proces. Wij werken als volgt:

  1. 1. Stijlsessie
    Vanuit de positionering en het merkconcept verkennen we de verschillende stijlrichtingen die nog mogelijk zijn én graven we nog verder naar jouw behoeftes en de aansluiting met de markt.
  2. 2. Stijlrichtingen verkennen
    Onze brand designers verkennen diverse stijlrichtingen; vaak is er binnen één concept tenslotte nog heel veel mogelijk.
  3. 3. Één stijlrichting uitwerken
    We verkennen een definitief gekozen richting verder, we verfijnen hem en werken hem volledig uit. Het resultaat is een volledig stijlconcept, dat de basis voor jouw complete merkbeleving bevat.
  4. 4. Huisstijl vastleggen: style guide
    We leggen het stijlconcept vast in het huisstijldocument: de style guide. Zo weet je zeker dat iedereen er vanaf dat moment met dezelfde bril naar kijkt en dat de stijl intact blijft.

Total Brand Flow: Van merkpositionering naar álles dat je doet

We hebben een methode ontwikkeld om sterke merken te bouwen, altijd vanuit hun identiteit: Total Brand Flow. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van product tot presentatie, van medewerkers tot meerjarenplan. Van stijl tot merkstrategie. Van merkpositionering… tot in de puntjes.

Meer over Matters Most?

Meer weten?

Neem contact op.