alles wat je wilt weten over

Merkarchitectuur

Sterke merken zijn begrijpelijk voor de wereld. Als een organisatie meerdere merken voert, moeten ze dus logisch op elkaar aansluiten: ze moeten elkaar versterken of als apart merk opereren. Dat is waar een merkarchitectuur komt kijken. Wat is dat nou? Hoe is het opgebouwd en wanneer heb je dat op te pakken als merk?

  1. Wat is een merkarchitectuur?

Een merkarchitectuur beschrijft de rollen en verhoudingen tussen alle verschillende merken en producten of diensten van een organisatie. Het is belangrijk om dit op orde te hebben als je meerdere merken, producten of diensten wilt gaan voeren, zodat het voor de buitenwereld helder is hoe jouw merk is opgebouwd en wat ze kunnen verwachten.

 

Allerlei ontwikkelingen binnen jouw organisatie kunnen ertoe leiden dat het herzien of ontwikkelen van je merkarchitectuur actueel wordt. Op zulke momenten moet je belangrijke beslissingen maken over wat je met alle onderdelen in je merk doet – beslissingen met verregaande gevolgen. Het is belangrijk om hier bewust mee om te gaan en niet zomaar een extra merk te creëren voor alle nieuwe dingen die je ontwikkelt. Het moet namelijk bijdragen aan je positionering én logisch in je huidige productportfolio passen.

 

Wanneer ga je met je merkarchitectuur aan de slag?

Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Vaak zijn veranderingen binnen jouw merk of veranderende behoeftes een reden om weer eens goed te kijken naar hoe jouw merk is samengesteld:

  1. • Als het huidige merkportfolio niet meer aansluit op behoeftes

  2. • Bij een fusie of overname

  3. • Als meerdere merken onder één moedermerk vallen

  4. • Als er een nieuw product/dienst is ontwikkeld, dat afwijkt van de rest van het portfolio

  5. • Als een afdeling uitgroeit tot een volwassen onderdeel, dat een eigen identiteit verdient

  6. • Als er sprake is van co-branding

Waar bestaat een merkarchitectuur uit?

Je kunt op diverse manieren met je merkarchitectuur omgaan. Om structuur te brengen in alle merken, producten en diensten die een moedermerk rijk kan zijn, gebruiken wij de merkwaaier; een dynamisch model om alle merken, producten en diensten logisch en overzichtelijk in kaart te brengen.

  1. Winkel
    De winkel bevat alle producten en diensten die de basis van het merk invullen en dus één op één onder het merk (en dus ook de positionering van het merk) vallen.

 

  1. Etalage

In de etalage leg je een aantal ‘image makers’ die je extra in je merk gaat uitlichten, omdat ze bovengemiddeld betekenis geven aan je positionering.

 

  1. Endorsement
    Endorsed merken zijn gerelateerd aan het moedermerk, ze worden bewust op enige afstand geplaatst. Ze hebb een eigen beleving, maar zijn ze toch enigszins verbonden met het moedermerk, bijvoorbeeld door een onderschrift als “powered by …” of “van …” of een stijlconnectie.

 

  1. Stand alone
    Stand alone merken zijn merken die compleet losgekoppeld zijn van het moedermerk. Ze staan individueel in de markt en hebben voor de buitenwereld geen link met het moedermerk.

Merkarchitectuur in de Total Brand Flow

We hebben een methode ontwikkeld om sterke merken te bouwen, altijd vanuit hun merkidentiteit: Total Brand Flow. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van product tot presentatie, van medewerkers tot meerjarenplan. Van huisstijl tot merkstrategie. Van positionering… tot in de puntjes.

Cases met merkarchitectuur

Bekijk enkele cases waarin merkarchitectuur een belangrijke rol speelt, zoals Jaarbeurs, Bovemij, Nuffic, en Nuffic.

 

Hulp nodig met je merkarchitectuur?
Neem contact op.