alles wat je wilt weten over

Merkbelofte

Sterke merken hebben een unieke, krachtige en eenvoudige merkbelofte. Een belofte die ze maken naar zichzelf en naar de wereld. Eentje die kort en krachtig zegt waar ze voor staan. De belofte komt voort uit je merkpositionering: je plek die je wilt innemen in de wereld en in het hoofd van de ontvanger. De onderscheidende koers die je gaat varen. Vanuit je ideaal, vanuit wat je wil geven. Daarnaast is het belangrijk dat je naar de ontvanger communiceert welke waarde je toevoegt aan zijn of haar wereld. Dat is waar een merkbelofte komt kijken. Wat is dat eigenlijk? En hoe kom je tot die ene, meest waardevolle belofte? Wij leggen het je hieronder (eenvoudig) uit. Beloofd.

Wat is een merkbelofte?

Een merkbelofte vormt de essentie van wat jij als merk aan de wereld wilt geven. Vaak gaat het om een diepere emotionele belofte. Eentje die waarde met zich meebrengt, waar men zich emotioneel verbonden mee kan voelen. Je belofte is dus één van de elementen waarmee je je als merk kan verbinden met je doelgroep.

 

De missie en belofte van een merk kunnen dichtbij elkaar liggen. Toch is er een verschil tussen beide begrippen binnen het bouwen van merken. De missie is namelijk geformuleerd vanuit het merk, en de belofte is geformuleerd vanuit het oogpunt van de ontvanger. Zo zegt een missie wat jij als merk doet om je idealen na te streven, en een belofte geeft helderheid voor de ontvanger over waar je voor staat. Een goede merkbelofte geeft je daarnaast sturing in alles wat je doet.

 

Waarom is het belangrijk om een scherpe merkbelofte te hebben?

Een merkbelofte is een belangrijk element binnen merkcommunicatie. Het maakt veel duidelijk over het merk en over op welke manier het merk van betekenis wil zijn voor de wereld. Het neemt verwarring weg bij de ontvanger zodat die weet waar hij aan toe is. Zodat het helder is wat je als merk kan geven. En zodat de ontvanger je weet te vinden wanneer hij dié (emotionele) behoefte heeft die jouw merk vervult. De merkbelofte geeft ook sturing aan alle verhalen die je wilt gaan vertellen waarbij de belofte een soort samenvattend sluitstuk is.

Wat maakt een merkbelofte een sterke merkbelofte?

Een merkbelofte moet relevant zijn voor de ontvanger. Die heeft namelijk een behoefte, en jij als merk hebt iets te geven. Je geeft dus antwoord op die behoefte, op de vraag. Daarnaast zet een merkbelofte je klanten in beweging. Positief, waardevol en actiegericht, waarmee je de consument in hun kracht zet. Ook moet de belofte direct te begrijpen zijn en moet je als merk kunnen waarmaken wat je belooft. Daarom volgt merkbelofte altijd vanuit je merkidentiteit en merkpositionering. Wanneer je weet wie je bent, wat je ideaal is en waar je staat in de wereld van merken, kan je een geloofwaardige belofte maken.

 

Bij voorkeur is een merkbelofte tijdloos en gaat deze niet over functionele of praktische kenmerken. Denk aan ‘Just do it’ van Nike die ze al vanaf het begin gebruiken, die niks zegt over product en die eens in zoveel tijd weer nieuwe betekenis krijgt. Of L’oréal met ‘Because you’re worth it’. Een belofte die een diepe waardering voor jezelf aantoont, maar niet direct over het product zelf gaat. Soms komt het door verandering binnen het bedrijf of in de wereld dat de belofte niet meer aansluit en/of onvoldoende stuurt, zoals bijvoorbeeld bij Philips. Zowel het bedrijf als de wereld om hun heen veranderde. Daarom veranderde hun belofte met hun mee. Van ‘Let’s make things better’ naar ‘Sense en simplicity’ naar ‘innovation and you’. De verandering van een generalist naar steeds meer specialist.

Merkbelofte in ons proces: de total brand flow. Van merkstrategie naar álles dat je doet

We hebben een methode ontwikkeld om sterke merken te bouwen, altijd vanuit hun merkidentiteit: Total Brand Flow. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van product tot presentatie, van medewerkers tot meerjarenplan. Van huisstijl tot merkstrategie. Van merkpositionering… tot in de puntjes.

Cases met merkbelofte

Benieuwd naar voorbeelden? Bekijk onze cases van Simon Lévelt, MBeekse Bergen, Eneco, Nijntje Museum en Gulpener.

Hulp nodig met je merkbelofte?
Neem contact op.