Creating meaningful brands

Branding trends

Corporate storytelling: van je hoofd naar je hart

 

Mensen vertellen elkaar van nature verhalen. Het is de állerbeste manier om complexe informatie gemakkelijk te kunnen onthouden – en tegelijkertijd inspireren en enthousiasmeren ze ook nog. Verhalen helpen mensen om elkaar beter te begrijpen en zich in te leven in een situatie. Ze zijn dan ook onlosmakelijk met informatieoverdracht verbonden en dat betekent dat ze van enorme waarde zijn voor merken. Toch zien we dat veel merken nog te functioneel communiceren. Door mensen mee te nemen in hun verhaal, zouden ze zoveel meer waarde krijgen! Corporate storytelling in branding. Wij leggen uit waarom.

Verhalen worden gewaardeerd en zetten aan tot nadenken

 

Verhalen worden enorm gewaardeerd. Ook van merken. In tegenstelling tot veel functionele reclamecampagnes leggen ze ons namelijk niks op. “Koop dit product, want het is hier en hier goed voor. Gebruik het hier voor. En doe er ook nog dat mee.” Wat is er vervelender dan commercials die je vertellen hoe je moet denken of doen? Verhalen zetten juist aan tot nadenken, en laten mensen hun eigen conclusies trekken. Ze zijn niet oordelend en mogen vrij geïnterpreteerd worden. Hierdoor kunnen mensen het persoonlijk op zich betrekken en waarderen ze de boodschap meer. Bovendien onthouden ze verhalen veel gemakkelijker dan losse flarden met rationele informatie (verhalen versimpelen tenslotte complexiteit). Mensen leggen zo gemakkelijker verbanden en associaties en ze vertellen ze sneller verder. Aangezien 70% van alle aankoopbeslissingen wordt bepaald door adviezen van anderen, kun je zo een veel groter publiek bereiken.

 

 

Inzoomen op de hersenen:
van ratio naar emotie

 

Een brand story maakt letterlijk meer los in je hersenen dan functionele informatie. Deze functionele informatie wordt namelijk in onze linker hersenhelft verwerkt: de rationele kant, waar ons denken en begrijpen wordt geregeld. Als diezelfde informatie echter wordt verpakt in een pakkend verhaal, wordt juist onze rechter hersenhelft getriggerd: de kant waar emoties worden verwerkt. En daar zit een belangrijk verschil. Want hoewel je ratio essentieel is om verhalen te begrijpen, veranderen mensen hun gedrag pas écht als je hun emotie raakt.

 

 

Corporate storytelling maakt je merk relevanter.

 

En dat betaalt zich uiteindelijk terug: uit een groot onderzoek (3DAccountability) blijkt dat merken die sterk verhalend communiceren, een 2x zo hoge koopintentie genereren bij mensen. Bovendien worden deze merken als veel inspirerender en waardevoller beoordeeld dan functionele merken. En dat uit zich weer in een actieve word of mouth: mensen raken verhalende merken veel vaker aan. Neem mensen dus mee in jouw verhaal. Vertel vanuit jezelf, over jezelf. Blaas leven in feiten en abstracties, met echte karakters en situaties. Vertel niet (alleen) waarom mensen jouw product of dienst zouden moeten aanschaffen. Vertel ze waar je in gelooft, wat je leert, wat je leest, wat je bezighoudt. En je zult zien dat je relevanter wordt dan ooit.

 

 

Wil je ook nog meer van betekenis zijn? Neem dan contact met ons op. Of bekijk ons werk. Van Brenger t/m Eneco en van Simon Lévelt t/m M.

 

Meer weten?   Mail

Storytelling-inspiratie: filmmaker Andrew Stanton (die o.a. Toy Story en WALL-E maakte) deed een TED-talk over dit onderwerp.

meer