Beeldconcept

Sterke merken hebben een duidelijke en eigen beeldtaal. Om daartoe te komen heb je als merk een overkoepelend idee nodig over het soort beeld dat je met de wereld deelt. Dat is waar een beeldconcept komt kijken. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe kom je tot dat sprekende beeldconcept? We nemen je mee. Alles over beeldconcept!

vincent.webp

Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen? Neem contact op met Vincent Coster en zet de eerste stap naar een sterk beeldconcept.

Neem contact op

Wat is een beeldconcept?


Een beeldconcept bevat de beeldtaal waarmee je jouw verhaal vertelt en sfeer neerzet een belangrijk onderdeel van de visuele identiteit én communicatie van je merk. Een beeldconcept is een richtlijn (of meerdere richtlijnen) voor het soort beeld dat bij jouw merk past. Het is het ideale beeld dat je dus als merk wilt gaan creëren en gebruiken. Het beschrijft en verbeeldt de kaders voor bijvoorbeeld de fotografie, illustraties, iconen en animaties. Op verschillende niveaus: van mens tot product. Maak je gebruik van modellen of fotografeer je een in realistische situatie? En kijken deze modellen dan in de camera of zijn ze juist druk bezig? Schets je het product of teken je het juist heel gedetailleerd? Ga zo maar door. Het is een uitgangspunt voor het beeld dat je verhaal versterkt en voor meerdere doeleinden kan worden gebruikt. Van social & web content tot online en offline campagnes

Een sterk beeldconcept versterkt een consistente en een eigen merkbeleving. Bekijk onze cases.

mm-beeldconcept-aethon.gif

Waarom is het belangrijk een sterk beeldconcept te hebben?


Een sterk beeldconcept draagt bij aan (en versterkt) een consistente en een eigen merkbeleving. Een onderscheidende en aantrekkelijke beeldstijl zorgt ervoor dat je opvalt tussen al die anderen en de doelgroep je altijd herkent. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. De eerste indruk die mensen van jouw merk krijgen wordt voornamelijk bepaald door de visuals die je gebruikt. Daarom moet de beeldtaal van jouw merk gewoon on point zijn.

Daarnaast inspireert en stuurt een sterk beeldconcept in alle toekomstige keuzes die moeten worden gemaakt op het gebied van de beeldtaal van jouw merk. Daarom is het heel belangrijk om een ijzersterk, duidelijk en inspirerend beeldconcept te hebben. Zo kunnen keuzes gemakkelijk en efficiënt kunnen worden gemaakt.

Hoe kom je tot een sterk beeldconcept?


Het creëren van een beeldconcept bestaat concreet uit het beschrijven en verbeelden van kaders voor het soort beeld dat past bij jouw merk. Allereerst inventariseer je waarvoor je het beeld nodig. Hoe ga je het inzetten? En wat moet het beeld overbrengen?. Aan de hand van het merkconcept en merkverhaal creëer je het achterliggende idee dat het beeld zou moeten overbrengen. Daarna creëer je een moodboard voor de beeldtaal waarin een duidelijk sfeer wordt overgebracht en waarin je de merkessentie probeert te vangen in beeld. Hierin is het heel belangrijk dat je durft te kiezen zodat het idee scherp en visueel vertelt wordt. Wanneer het concept staat en de eerste beelden zijn gemaakt, wordt het concept aangevuld met echt beeld zodat het idee hierin steeds concreter en duidelijker wordt. 

beeldconcept-143x-2000x960.jpeg
Het beeldconcept van Veteranen Instituut toont portretten van verschillende type veteranen die het beeld van ‘de bejaarde veteraan’ ontkrachten.

Beeldconcept 
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconceptmerkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

.

Jouw merk als
totaalbeleving


Wij helpen je graag bij het bepalen wat voor soort beeld het beste past bij jouw merk. We denken daarbij vanuit je merk, maar ook je doelgroep. Wat willen we bij hen bereiken en met wat voor soort beeld lukt dat het best? Zijn dat infographics met vrolijke illustraties? Is dat zwart-wit fotografie? Mooie portretten van mensen op straat? Studiofotografie met knallende achtergrond kleuren? We creëren een beeldconcept en maken een moodboard en geven richtlijnen voor een fotograaf of illustrator die in de toekomst het beeld gaat maken.

Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.

 

Bekijk al onze services