Merkideaal
Sterke merken weten goed waar ze in geloven en waar ze voor gaan. Ze hebben een duidelijke stip op de horizon en weten, doordat ze helder voor ogen hebben wie ze zijn, hoe ze daar willen komen. Dat is waar een merkideaal komt kijken. Wat is dat nu eigenlijk echt? We nemen je mee. Alles over het merkideaal!
Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen? Neem contact op met Eric van den Wildenberg en zet de eerste stap naar een sterke merkideaal.
Wat is een
merkideaal?
Het merkideaal gaat niet over financiële doelen die je wilt behalen of dat je volgend jaar marktleider wilt worden. Het merkideaal gaat over wat jouw merk drijft. Wat is je merkvisie? Waarom doe je wat je doet? In een merkideaal beschrijf je kort en bondig wat jij als merk bijdraagt aan deze wereld. Wat is de kern van je bestaan? Wat ga je iedere dag bijdragen? Hoe wil je impact maken?
Merkidealen sturen jou als merk en verbindt klanten met eenzelfde visie. Bekijk onze cases.
Waarom is het
belangrijk om een
sturend merkideaal
te hebben?
In deze tijd kiezen mensen steeds vaker voor merken die echt ergens voor staan. Merken met een ideaal. Dat ideaal moet doorgevoerd zijn in alles én waargemaakt worden. Mensen kiezen voor merken met idealen waar ze zich in kunnen vinden. En de consument kiest echt sneller voor een merk dat ergens voor gaat en waar hij of zij een duidelijke goede associatie mee heeft. Simon Sinek zei het al eens: ‘People don’t buy what you do, they buy why you do it’. Het merkideaal stuurt jou als merk en verbindt klanten met eenzelfde visie.
Niet alleen naar buiten toe, ook intern draagt een merkideaal bij aan een sterk merk. Het bindt collega’s aan elkaar en aan je merk. Door een overkoepelend gezamenlijk doel wordt werk relevanter en zo leuker. Een win-win situatie dus!
Hoe kom je tot een goed merkideaal?
Stel jezelf de juiste vragen. Vragen als: Waarom doe je wat je doet? Wat zie je om je heen gebeuren? Waar geloof je in en wat wil je bereiken? Door de antwoorden op deze vragen naast elkaar te leggen zie je al snel een rode draad: jij weet tenslotte het beste waarom je doet wat je doet en waar je met je merk voor gaat. En zo filter je al snel jouw merkideaal eruit.
Merkideaal
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’
Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconcept, merkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.
Jouw merk als
totaalbeleving
Wij helpen graag met het creëren van jouw merkideaal. Dit doen we tijdens de eerste fase, tijdens het ontwikkelen van de merkidentiteit. We bepalen aan de hand van tools de juiste merkwaarden en komen samen tot een sterk en helder merkideaal. Vanuit dit ideaal werken we verder.
Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.