Merknaam

De merknaam is een essentieel onderdeel van jouw merk. Als je het goed doet is het de beste reclame die je kunt hebben. Het moet niet alleen passen bij je merk en waar je merk voor staat; het moet ook de juiste energie geven. Een merknaam komt dan ook heel precies. Waar voldoet een goede merknaam allemaal aan? Wat is de beste keuze voor jouw merk? En hoe ontwikkel je een goede merknaam? We nemen je mee. Alles over een merknaam!

Waarom is het belangrijk een sterke merknaam te hebben?


De merknaam is vaak het eerste waar mensen met jouw merk in aanraking komen en daarmee is het één van de belangrijkste visitekaartjes van je merk. Mensen leggen namelijk in een split second associaties en ze trekken net zo snel conclusies. Een goede merknaam schiet raak, schept duidelijkheid en ligt ook nog lekker in het gehoor. Het komt vaak aan op details. Je hebt tenslotte slechts een handjevol woorden of zelfs letters tot je beschikking, waarin je meteen duidelijk moet maken waar jouw merk voor staat. En dat is niet gemakkelijk.

Een goede merknaam kan veel voor je merk doen, maar het kan ook afbreuk doen. Een naam kan bijvoorbeeld te trendy zijn en op het moment hangen; en daarmee snel dateren. Een woordgrapje kan de plank net misslaan, een klank niet lekker in het gehoor liggen of mensen associëren je (bewust of onbewust) met een ander merk, persoon of initiatief waarmee jij nou net niet mee geassocieerd wilt worden. Een sterke merknaam is juist reclame en blijft hangen in je hoofd, en dat is wat je wilt.

Een goede merknaam geeft een merk nog meer betekenis. Bekijk onze cases.

Waar moet een
sterke merknaam
aan voldoen?


Merknamen zijn er in allerlei soorten. Een groot verschil zin in natuurlijke versus verzonnen merknamen. Bij natuurlijke namen kun je denken aan familienamen (Simon Lévelt), herkomstnamen (Gulpener, Bar-le-Duc) of beschrijvende namen (Nijntje Museum, Brenger, Veteraneninstituut, Natuur voor Elkaar).

Verzonnen merknaam zijn speciaal voor het merk ontwikkeld. Dat kan gebaseerd zijn op iets dat al bestaat en wat concreet weergeeft wat een merk doet (Columbus Earth Theater, Dieet Dit, Dieet Dat – platform voor diëtisten, Footprint Travel). Ook kun je kiezen voor een associatieve naam voor je merk. Die maakt niet direct duidelijk waar het merk voor staat, maar bevat wel een klank, energie of emotie die past bij het karakter van het merk (Linehub, Nuna, M, Toon). Bij deze laatste groep is het nog belangrijker om het merk in beleving vanaf de introductie van de naam sterk te laden en de juiste associaties aan de merknaam te koppelen.

Welke merknaam
kies je wanneer?


Welke soort naam het beste bij jou merk past, is afhankelijk van allerlei factoren. Denk hierbij onder andere aan:

  • De fase waarin jouw merk zich bevindt
  • De merkhistorie
  • Je huidige imago
  • De branche waarin je merk zich begeeft
  • Via welke kanalen je merk te vinden is en hoe mensen je merk zoeken
  • Functionele zaken, zoals de beschikbaarheid van URL’s en de uitspraak in het Engels
  • Juridische zaken


Kortom: een goede merknaam ontwikkelen is een enorme puzzel die tijd en aandacht verdient.

Hoe kom je tot een sterke merknaam?


Het is verstandig om een merknaam door een externe partij te laten ontwikkelen. Zelf ben je namelijk snel (te) emotioneel betrokken bij je merk. Een externe concepter of copywriter kan objectiever kijken naar je merk – hij/zij kent de creatieve valkuilen en kansen in jouw branche en denkt niet vanuit jouw denkkaders, maar vanuit hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken én triggeren.

Het ontwikkelen van een merknaam is een onderdeel van het merkconcept (de manier waarop je merk zich manifesteert in de wereld; waar ook een merkverhaal, merkbeloftemerkpropositie en merkhiërarchie onder vallen). De merknaam wordt ontwikkeld nadat de merkidentiteit staat. Pas dan weet je tenslotte waar de naam aan moet bij dragen. We beginnen met een longlist aan merknamen op basis van de gekozen conceptrichting. Nadat we samen met jou een shortlist hebben gecreëerd, werken we enkele richtingen of namen verder uit en kijken we goed naar welke consequenties de richtingen hebben voor je merk. Zodat jij straks een ijzersterke merknaam hebt.

Merknaam
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconceptmerkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

Jouw merk als
totaalbeleving


Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.

 

Bekijk al onze services