Tone of voice
Als merk is het belangrijk om duidelijk te hebben met wat voor stem en op welke toon je dingen zegt. Het maakt je uniek en herkenbaar als merk. Dat is waar een tone of voice komt kijken. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe ontwikkel je een heldere tone of voice voor jouw missiegedreven merk? We nemen je mee. Alles over tone of voice!
Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen? Neem contact op met Vincent Coster en zet de eerste stap naar een sterke tone of voice.
Wat is een
tone of voice?
Je hebt altijd dezelfde stem, maar de toon die je gebruikt kan veranderen. Hoe praat je als merk? En hoe klink je? De tone of voice van je merk is een heel belangrijk onderdeel van de communicatie. Het is de stem van je merk en en de toon waarop je communiceert naar de doelgroep. De tone of voice is eigenlijk de stijl van álle externe en interne communicatie. Het is de manier waarop jouw merk de doelgroep, medewerkers en stakeholders aanspreekt. Je stemgebruik moet dan ook altijd zorgvuldig op hen zijn afgestemd.
Een inspirerende tone of voice geeft een merk nog meer betekenis. Bekijk onze cases.
Waarom is het
belangrijk een
krachtige tone of
voice te hebben?
Een goede tone of voice geeft je merk een menselijk karakter en zorgt er dus voor dat mensen zich met jouw merk kunnen identificeren. Wanneer je de tone of voice van je merk scherp hebt, kan je ervoor zorgen dat alle vormen van communicatie altijd met elkaar overeenkomen. Het zorgt voor een consistente lijn. Een heldere tone of voice draagt daarmee bij aan de herkenbaarheid van je merk en helpt jouw merk om meer impact te maken.
Daarnaast brengt een duidelijke tone of voice focus aan in je organisatie. Je kunt het beschouwen als een soort richtlijn voor je medewerkers en (externe) copywriters, zodat alle communicatie altijd met elkaar overeenkomt. Dit draagt bij aan een eenduidige en unieke uitstraling en heeft daarmee een positief effect op hoe je overkomt en het imago van je merk.
Hoe kom je tot een sterke tone of voice?
De tone of voice is onderdeel van het merkconcept van jouw merk. Vanuit de vastgestelde merkidentiteit (de merkpositionering, de merkessentie, het merkideaal, de merkwaarden en de brand insights) kijken we naar een passende toon waarop de merkidentiteit het beste naar de buitenwereld gecommuniceerd kan worden. Het is dus essentieel dat de tone of voice de vertaling is van de merkpersoonlijkheid, zodat deze altijd eigen, passend en aansprekend is. Is ‘helder’ bijvoorbeeld een belangrijke kernwaarde voor jouw merk, dan is het logisch om in je communicatie eenvoudige en kortere zinnen gebruiken.
Tone of voice
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’
Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconcept, merkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.
Jouw merk als
totaalbeleving
Wij helpen je de beste toon te kiezen en geven tips en richtlijnen voor wanneer en hoe je de doelgroep het beste aanspreek, boeit, betrekt of in beweging zet. Alles zodat jij met jouw merk nóg meer impact kunt maken.
Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.