creating meaningful brands

changemakers branding

Changemakers hebben de toekomst

We leven in een bijzondere tijd. Mogelijkheden lijken oneindig en ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Alle nieuwe gedachten leiden tot nieuwe inzichten, over onszelf en hoe we met anderen en de planeet omgaan.

 

Conclusie: de balans is vaak ver te zoeken. We nemen meer dan we geven en dat moet anders.

 

Deze tijd heeft changemakers nodig. Die de status quo uitdagen en graven naar oplossingen voor problemen die verder reiken dan alleen onze eigen bubbel. Die eindelijk hun volledige verantwoordelijkheid pakken en op elk vlak goed proberen te doen.

Dit is de tijd van merken met een missie. Die écht het verschil durven maken.

 

Grote en kleine changemakers als Tony’s Chocolonely, Ikea, Dick Moby en Fairphone hebben dit goed begrepen. Stuk voor stuk gebruiken ze hun positie als middel om bij te dragen aan een betere wereld. En niet alleen om meer winst te maken.

 

Ze sluiten perfect aan op de behoeftes en ontwikkelingen van vandaag. Hun is boodschap: ’Zo kan het ook!’. Ze leven waar ze voor staan en ze vertalen dit door in alles. Van hun producten tot werkwijze, van waardevolle samenwerkingen tot duurzame grondstoffen, van een inspirerende beleving tot scherpe communicatie.

 

Maar let op, verwar changemakers niet met de enorme hoeveelheid merken die hard roepen dat ze goed bezig zijn. De idealistische en groene claims vliegen ons tegenwoordig om de oren, maar wat ervan wordt waargemaakt valt in de praktijk vaak tegen. Die merken willen wel als een changemaker gezien worden, maar zijn ze niet daadwerkelijk bereid om daar volledig voor te gaan. Want verschil maken kost tenslotte tijd, energie en geld. Dan maar verpakken in een mooi verhaaltje en een beleving die net wat meer die suggestie wekt. Gelukkig prikt de consument er steeds meer doorheen. Wij zijn ervan overtuigd dat eerlijkheid en een diepe, oprechte missie altijd het langst duurt.

 

Dat changemakers de toekomst hebben, staat voor ons buiten kijf. Twijfel je nog steeds of je wel een changemaker wilt zijn? Dan hebben we nog een laatste troef voor je. Het onderscheid tussen producten en diensten van verschillende merken zal de komende jaren namelijk steeds kleiner en kleiner worden.

 

De markt raakt steeds meer verzadigd en de toenemende branchevervaging maakt het speelveld alleen maar ingewikkelder. De strijd om de stem van de consument gaat nog verder losbarsten. Wat dat voor merken betekent? Dat je alles moet geven. Om echt het verschil te maken en boven de rest uit te stijgen. Niet alleen in woorden, maar juist in daden.

Echte changemakers kunnen hun mooie claims bewijzen. In alles wat ze doen.

 

Perfectie bestaat niet en dat weten changemakers ook. Want hoe goed je het ook probeert te doen; het kan altijd nog beter. Neem Tony’s Chocolonely. Zij kwamen er openlijk voor uit teleurgesteld te zijn in het resultaat van jarenlang strijden voor een slaafvrije chocoladewereld.

 

Wat ons betreft een prachtig, eerlijk statement. Niemand is tenslotte perfect, changemakers ook niet. Toch laten ze zien dat ze wel actief in beweging zijn. Ze blijven schaven en ontwikkelen en zo zetten ze iets in beweging. Ze nemen de wereld mee in hun reis en ze zijn transparant in hoe ze concreet aan hun idealen werken. Wat ons betreft is dit de enige manier. Deze merken hebben de toekomst.

De DakAkker op het dak van het Schieblock in Rotterdam is het grootste stadslandbouwdak in Europa. De DakAkker is met zijn grote variatie aan bloemen en planten een belangrijke leefomgeving voor bijen.

Dit is een oproep aan alle merken (ja, ook jij). Waarin kun jij een changemaker zijn? En écht het verschil maken, voor jouw omgeving en voor de wereld? Denk groot en durf er 100% voor te gaan. Iedereen heeft het in zich. Het is maar hoe graag je het wilt.

meer