Creating meaningful brands

Brand design

Wat is nou écht een goed brand design?

Alles blijft het mooist als je het goed onderhoudt. Je planten, je auto, je lievelingsschoenen, je relatie. Ook merken zijn op hun best als je ze regelmatig een beetje oppoetst en glanzend houdt. Merken en design zijn dan ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Sterker nog: een sterk merk kan niet zonder een eigen brand design die altijd up-to-date is. Maar waar voldoet een sterke merkstijl volgens ons aan? En waarom is het zo belangrijk om daar continu mee bezig te zijn?

Een goed design is nooit alleen ‘mooi’. Het draagt de kern van het merk één-op-één uit.

Wat is een goede huisstijl? In ieder geval mag alleen mooi, hip of gewoon vet nooit het uitgangspunt zijn. Logisch, omdat deze woorden voor iedereen iets anders betekenen en bovendien continu veranderen. Natuurlijk moet het er gelikt uitzien en esthetisch prikkelen, dat zijn basisvoorwaarden. Maar een goed ontwerp gaat verder. Het is een scherpe vertaling van je merkessentie (profiel + positionering). Het draagt één-op-één uit wie je bent en waar je voor staat. Eenvoudig en puur. Het doel? Jouw merk tot leven brengen, zodat anderen het kunnen beleven.

 

Geef je brand design regelmatig een grote onderhoudsbeurt

Een merk tot leven brengen is één. Maar tijden veranderen en merken veranderen niet automatisch mee. Om je merk sterk te houden, moet je er continu mee bezig zijn. Echt, je mag best een beetje ijdel zijn als merk! Dat zijn we zelf tenslotte ook: elke dag presenteren we onszelf verzorgd aan de buitenwereld. Eens in de zoveel tijd gaan we naar de kapper en we vullen onze kledingkast regelmatig aan met nieuwe spullen. Dat betekent echter niet dat je altijd maar mee hoeft te gaan met alle trends. Sterker nog: je blijft altijd jezelf, maar wel een versie van jezelf die het best tot zijn recht komt in deze tijd.

 

Verkies evolutie boven revolutie

‘Maar waarom continu sleutelen, als je ook eens in de zoveel tijd je merk meteen goed onder handen kunt nemen? Is dat niet beter?’ Over het antwoord kunnen we kort zijn: je kunt een merkrevolutie het beste voorkomen. Als een ingrijpende verandering nodig is, ben je namelijk al aan de late kant. Het kan zijn dat jouw ooit zo flitsende stijl dan inmiddels al associaties opwekt als oubollig, standaard of saai. En negatieve associaties ombuigen naar positieve kost veel moeite.

 

Het is net als het onderhouden van je auto, of je mooie, leren schoenen: verval voorkomen is beter dan genezen. Achterstallig onderhoud kost veel tijd, energie en bovendien geld om het weer als nieuw op te lappen. Een slecht onderhouden merk heeft niet alleen een nieuw likje verf nodig, je moet het helemaal herijken, herpositioneren en herstellen.

 

Is het toch zover gekomen dat je jouw merk moet herzien? Ga helemaal back to basic. Terug naar de kern, de essentie. Plaats dit vervolgens in de huidige tijd. Zo creëer je nieuwe uitgangspunten voor de toekomst. Om vanaf dat moment weer te evolueren. Elke dag beter.

 

Wil je ook nog meer van betekenis zijn? Neem dan contact met ons op. Of bekijk ons werk. Van Brenger t/m Eneco en van Simon Lévelt t/m M.

 

Meer weten?   Mail

meer