Creating meaningful brands
Alles wat je wilt weten over merkbeleving
Betekenisvolle merken weten heel goed wat ze willen uitstralen en hebben een inspirerende en consequente merkbeleving.
Bij het merkconcept worden de eerste creatieve stappen naar een eenduidig en sterk merk neergezet. De laatste stap van onze total brand flow is het meest zichtbaar voor de buitenwereld; de merkbeleving. Wat is dat eigenlijk? En hoe ontwikkel je een passende, inspirerende merkbeleving? Wij leggen het je graag uit.
Meer weten? Mail
Een inspirerende merkbeleving roept in elk contact met het merk het juiste gevoel op. Bekijk onze cases. Van Eneco tot Luchtvaartmuseum Aviodrome en van Simon Lévelt tot M.
Wat is een merkbeleving?
Aan de hand van de gebouwde merkidentiteit en het merkconcept brengen onze brand designers het merk naar het volgende level. De merkbeleving is namelijk alles wat ervoor zorgt dat de doelgroep het merk ervaart zoals je wil. Het is dus de visuele en tekstuele doorvertaling van het merkconcept. Dit is niet alleen keuze in fotografie, kleur en stijlelementen (huisstijl), maar ook de tone of voice of de sollicitatieprocedure. Kortom; alles waarmee de (potentiële) klanten, werknemers en stakeholders in aanraking komen. Zodat in elk contact met het merk het juiste gevoel wordt opgeroepen.
Waarom is een unieke merkbeleving zo belangrijk?
De naam zegt het al: de merkbeleving zorgt ervoor dat iedereen jouw merk op de juist manier beleeft, ervaart en met de juiste dingen associeert. Zodat de zorgvuldig gebouwde identiteit handen en voeten krijgt waar de doelgroep zich tot aangesproken voelt. En dat ook het jasje van het merk de merkessentie uitstraalt. Zo weet de doelgroep snel waar je als merk voor gaat en staat. Daarbij komt dat een heldere en consequente huisstijl ervoor zorgt dat je merk altijd herkenning oproept. En een betere herkenbaarheid zorgt weer voor een betere herinnering en gevoel van je merk. En dat zorgt weer voor meer merkfans. Win, win, win dus!
Hoe kom je tot een rake merkbeleving?
Voor een rake merkbeleving ontwikkelen we eerst een visuele identiteit. Deze is altijd gebaseerd op de merkidentiteit. Zodat waar je voor staat terugkomt in alles wat je doet. De keuzes voor kleur, beeld en stijl zijn altijd onderbouwd zijn en dragen bij aan jouw merkconcept en merkbeleving. We kiezen niet zomaar rood of blauw, maar baseren dat op de waarden en visie van jouw merk. Ook het beeldconcept nemen we mee. Welke beelden laat je zien als merk? En hoe maken die jou uniek? Daarbij hoort natuurlijk ook jouw manier van praten, de tone of voice. Spreek je met u of met jij? Gebruik je humor of juist niet? Allemaal onderdelen die we meenemen tijdens het ontwikkelen van de merkbeleving.
We betrekken je nauw in dit proces. Met kijkjes in de keuken maken we er een efficiënte samenwerking van zodat we weten wanneer je je er wel in kunt vinden en wanneer niet. Weten hoe dit jouw merk kan helpen? Kom eens langs voor een kop koffie, we praten je er graag doorheen.
Merkbeleving in onze aanpak: de ‘meaningful brand flow’
Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkidentiteit, merkconcept en merkbeleving. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.
Jouw merk als totaalbeleving
Concreet bestaat uit ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.