Alles wat je wilt weten over merkconcept

Betekenisvolle merken weten heel goed wat ze willen uitstralen en hebben een uniek, inspirerend merkconcept.

Na het duidelijk definiëren van de merkidentiteit gaan we ervoor zorgen dat dit goed en creatief tot uiting komt. Dat is waar het merkconcept komt kijken. Wat is dat eigenlijk? En hoe ontwikkel je een scherp merkconcept?

Meer weten?   Mail

Een inspirerend merkconcept maakt een merk nog meer van betekenis. Bekijk onze cases. Van Eneco tot Brenger en van Simon Lévelt tot M.

Wat is een merkconcept?

Gebaseerd op de vastgestelde merkidentiteit, wordt het merkconcept ontwikkeld. Waar de merkidentiteit de basis vormt en intern leidt, is het merkconcept gefocust op de manier waarop je merkidentiteit zicht manifesteert in de wereld. Het merkconcept bestaat uit een overkoepelend merkverhaal inclusief een merkbelofte naar de merkdoelgroep. Een krachtige pay-off die de identiteit communicatief maakt naar de buitenwereld. In het concept wordt duidelijk hoe een merk aanvoelt en wat het merk voor haar doelgroep betekent; het beschrijft de ziel van een merk. We kijken naar alle creatieve kansen en mogelijkheden die er zijn voor jouw merk. Het merkconcept vormt daarmee de basis van alle creatieve uitingen.

Waarom is een uniek merkconcept zo belangrijk?

Waar de verwoording van de merkidentiteit vaak intern wordt gebruikt, is het merkconcept de vertaling ervan naar buiten toe. Zodat het voor iedereen, ook voor buitenstaanders, begrijpelijk is waar het merk voor staat en vooral hoe het merk aanvoelt. Het merkconcept is een inspirerende vertaling van de identiteit van een merk. In een merkconcept komen de merkpersoonlijkheid en het merkkarakter tot uiting. Het zijn de verhalen die de woorden tot echt tot leven brengen en zo het gevoel aan de buitenwereld kunnen overdragen. Met de vertaling naar buiten toe maken we het de doelgroep makkelijker zich aan het merk, haar waarden en gevoel te binden.

Hoe kom je tot een scherp merkconcept?

Het merkconcept gaat over kansen, over de juiste energie die bij het merk past, over het gevoel dat het merk wil overbrengen. Het bevindt zich in deze fase nog op conceptueel niveau. In de merkconceptfase houden we ons naast het merkverhaal en de merkbelofte ook bezig met de merknaam en de merkpropositie. Weten hoe dit jouw merk kan helpen? Kom eens langs voor een kop koffie, we praten je er graag doorheen.

Merkconcept in onze aanpak: de ‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkidentiteit, merkconcept en merkbeleving. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

Jouw merk als totaalbeleving

Concreet bestaat uit ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.

Meer weten?

Neem contact op.