Creating meaningful brands
Alles wat je wilt weten over een inspirerend merkideaal
Sterke merken weten goed waar ze in geloven, waar ze voor gaan en hebben een helder merkideaal.
Ze hebben een duidelijke stip op de horizon en weten, doordat ze helder voor ogen hebben wie ze zijn, hoe ze daar willen komen. Dat is waar een merkideaal komt kijken. Wat is dat nu eigenlijk echt? We leggen het je graag uit. Alles over het merkideaal!
Meer weten? Mail

Merkidealen sturen jou als merk en verbindt klanten met eenzelfde visie. Bekijk onze cases. Van Eneco tot Brenger en van Natuur voor elkaar tot Milieu Centraal.
Wat is een merkideaal?
Het merkideaal gaat niet over financiële doelen die je wilt behalen, of dat je volgend jaar marktleider wilt worden. Het merkideaal gaat over wat jouw merk drijft. Wat is je merkvisie? Waarom doe je wat je doet? In een merkideaal beschrijf je kort en bondig wat jij als merk bijdraagt aan deze wereld. Wat is de kern van je bestaan? Wat ga je iedere dag bijdragen?
Waarom is het belangrijk om een sturend merkideaal te hebben?
In deze tijd kiezen mensen steeds vaker voor merken die echt ergens voor staan. Merken met een ideaal. En dat merkideaal moet doorgevoerd zijn in alles. Mensen kiezen voor merken met idealen waar ze zich in kunnen vinden. En de consument kiest toch echt sneller voor een merk dat ergens voor gaat en waar hij of zij een duidelijke goede associatie mee heeft. Simon Sinek zei het al eens: ‘People don’t buy what you do, they buy why you do it’. Het merkideaal stuurt jou als merk en verbindt klanten met eenzelfde visie.
Niet alleen naar buiten toe, maar ook intern draagt een merkideaal bij aan een sterk merk. Het bindt collega’s aan elkaar en aan je merk. Door een overkoepelend gezamenlijk doel wordt werk relevanter en zo leuker. Een win-win situatie dus!
Hoe kom je tot een goed merkideaal?
Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkidentiteit, merkconcept en merkbeleving. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.
Wij helpen graag met het creëren van jouw merkideaal. Dit doen we tijdens de eerste fase, tijdens het ontwikkelen van de merkidentiteit. We bepalen aan de hand van tools de juiste merkwaarden en komen samen tot een sterk en helder merkideaal. Vanuit dit ideaal werken we verder.
Jouw merk als totaalbeleving
Concreet bestaat uit ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.