alles wat je wilt weten over

Merkpropositie

In onze snelle, met prikkels verzadigde maatschappij is het niet makkelijk om als merk je boodschap helder over te brengen. Des te belangrijker dat jij als merk opvalt zodat er wél wordt geluisterd en zodat je wél wordt gezien. Om daarmee de strijd voor een sterke marktpositie te kunnen winnen. Daarvoor is een diepe verbinding met je consument als merk van groot belang. Dat is waar merkpropositie komt kijken. Wat is dat nu eigenlijk echt? We leggen het je graag uit. Alles over merkpropositie!

Wat is merkpropositie?

Laten we beginnen bij het begin. Propositie is de combinatie van ‘positie’ en ‘propageren’. Aan de ene kant is het de positie die jouw merk wilt innemen in de markt. En aan de andere kant propageer je het merk. Een krachtige aanbeveling aan de klant. Merkpropositie is een superscherp, relevant en communicatief aanbod richting je consument. Het is die ene relevante boodschap van jouw merk. Om daarmee vanuit jouw eigen identiteit een unieke plek in te nemen in het hoofd en het hart van je consument, en daarmee in de markt.

Waarom is het belangrijk om een sterke merkpropositie te hebben?

Een heldere merkpropositie geeft richting aan toekomstige keuzes en zorgt dat die keuzes scherp zijn. Niets anders dan heel veel focus! Het gevolg: een duidelijk beeld van je merk met de nodige positieve en emotionele associaties, vanuit die ene scherpe, relevante boodschap. Zodat mensen weten wat jouw merk ze kan bieden, precies dat ene waar ze behoefte aan hebben. En zodat ze zich met jouw merk willen verbinden.

Waarom is het belangrijk om een sterke merkpropositie te hebben?

Een sterke merkpropositie begint bij een sterke merkpositionering. Merkpropositie is namelijk niks anders dan een communicatieve vertaling van die positionering. Een communicatieve vertaling van de kern, de essentie, van je merk. Merkpropositie communiceert deze boodschap eenduidig en vol overtuiging naar je klant, een externe belofte. De merkpositionering is wat technischer en vollediger, waar merkpropositie communicatiever en krachtiger is.

Een sterke merkpropositie bevat een merkbelofte richting je consument. Welke waarde voegt jouw merk, product of dienst, toe aan het leven van je klant? Vaak gaat het om een emotionele waarde die een probleem oplost of een behoefte vervult. Het is de waarde die aantoont waarom je klant voor jou zou moeten kiezen.

 

Een duidelijke merkpropositie vormt de rode draad voor de strategische manier van communiceren vanuit je merk. Dus, bepaal voor je merk hoe je wilt dat je (toekomstige) consument naar je kijkt. Ga aan de slag, zorg dat het scherp is! Welke associaties wil je oproepen? Welke plek wil je innemen in het hoofd en het hart van je consument? En hoe maak je die plek waardevol en onvervangbaar? Een sterke merkpropositie helpt jouw merk hierin focus aan te brengen. En wij helpen je daar graag bij!  

Merkpropositie in de Total Brand Flow

We hebben een methode ontwikkeld om sterke merken te bouwen, altijd vanuit hun identiteit: Total Brand Flow. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van product tot presentatie, van medewerkers tot meerjarenplan. Van huisstijl tot merkstrategie. Van positionering… tot in de puntjes.

Cases met merkpropositie

Bekijk enkele cases waarin merkpropositie een belangrijke rol speelt, zoals  M, GulpenerBar-le-Duc, Cube Design Museum en Dieet Dit, Dieet Dat.

 

Hulp nodig met je Merkpropositie?
Neem contact op.