Alles wat je wilt weten over een tone of voice

Als merk is het heel belangrijk om heel duidelijk te hebben met wat voor stem en op welke toon je dingen zegt.

Het maakt je uniek en herkenbaar als merk. Dat is waar een tone of voice komt kijken. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe ontwikkel je een heldere tone of voice? Wij leggen het je graag uit. Alles over tone of voice!

 

Meer weten?   Mail

Een inspirerende tone of voice geeft een merk nog meer betekenis. Bekijk onze cases. Van Brenger tot Natuur voor elkaar en van Simon Lévelt tot Aethon.

Wat is een tone of voice?

Je hebt altijd dezelfde stem, maar de toon die je gebruikt kan je veranderen. Hoe praat je als merk? En hoe klink je? De tone of voice van je merk is een heel belangrijk onderdeel van de communicatie. Het is de stem van je merk waarmee, en de toon waarop, je communiceert naar de doelgroep. De tone of voice is eigenlijk de stijl van álle externe en interne communicatie. Het is de manier waarop jouw merk de doelgroep, medewerkers en stakeholders aanspreekt. Je stemgebruik moet dan ook altijd zorgvuldig op hen zijn afgestemd.

Waarom is het belangrijk een krachtige tone of voice te hebben?

Een goede tone of voice geeft je merk een menselijk randje en zorgt er dus voor dat mensen zich met jouw merk kunnen identificeren. Wanneer je de tone of voice van je merk scherp hebt, kan je ervoor zorgen dat alle vormen van communicatie altijd met elkaar overeenkomen. Het zorgt voor een consistente lijn. Een heldere tone of voice draagt daarmee bij aan de herkenbaarheid van je merk.

 

Daarnaast brengt een duidelijke tone of voice focus aan in je organisatie. Je kunt het beschouwen als een soort richtlijn voor je medewerkers en copywriters, zodat alle communicatie altijd met elkaar overeenkomt. Dit draagt bij aan een eenduidige en unieke uitstraling en heeft daarmee een positief effect op hoe je overkomt, op het imago van je merk.

Hoe kom je tot een sterke tone of voice?

Vanuit de vastgestelde merkidentiteit (de merkpositionering, de merkessentie, het merkideaal, de merkwaarden en de merkinzichten) kijken we naar een passende toon waarop de merkidentiteit het beste naar de buitenwereld gecommuniceerd kan worden. Het is dus essentieel dat de tone of voice de vertaling is van de merkpersoonlijkheid, zodat deze altijd eigen, passend en aansprekend is. Is ‘helder’ bijvoorbeeld een belangrijke kernwaarde voor jouw merk, dan is het logisch om in je communicatie eenvoudige en kortere zinnen gebruiken. 

Tone of voice in onze aanpak: de ‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkidentiteit, merkconcept en merkbeleving. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

Wij helpen je de beste toon te kiezen en geven tips en richtlijnen voor wanneer en hoe je de doelgroep het beste aanspreek, boeit, betrekt of in beweging zet.

Jouw merk als totaalbeleving

Concreet bestaat uit ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.

Meer weten?

Neem contact op.