Visual design

Betekenisvolle merken hebben een sterk en herkenbaar visual design. Ze weten precies in welke stijl en met welke beeldtaal ze hun merkverhaal het beste en het meest consistent kunnen overbrengen. Dat is waar visual design komt kijken. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe kom je tot een ijzersterk visual design? We nemen je mee. Alles over visual design!

Wat is 
visual design?


Het visuele design van een merk is overkoepelend voor alle visuele uitingen die jouw missiegedreven merk heeft. Het visuele ontwerp gaat over alles wat de wereld van je merk gaat zien: kleur, typografie, vormtaal en logo zijn daar vaste onderdelen van. Maar zodra je dingen gaat maken komt daar natuurlijk meer bij kijken: Heb je producten die in verpakkingen zitten? Ben je een museum met bewegwijzering (signing)? Verkoop je fysieke of digitale kaarten voor concerten? Het visuele design geeft dus richting aan de visuele kant van alles wat je doet, én omvat alle visuele uitingen van jouw merk.

Visual design maakt een merk nog meer van betekenis. Bekijk onze cases.

Waarom is het belangrijk een sterk visual design te hebben?


Sterk visual design zorgt voor een herkenbaar en uniek merkbeeld. Zo zorg je dat je opvalt in de wereld van merken en dat mensen je onthouden. Maar ook dat jouw merkidentiteit en merkconcept worden doorgevoerd in het visuele aspect van jouw merk. Dat de doelgroep jouw kleur en stijl associeert met de onderliggende waarden en identiteit die passen bij die van hen. Een sterk visual design geeft jouw doelgroep de kans een band op te bouwen met jouw merk door het herkenbare en betekenisvolle uiterlijk.

Hoe kom je tot een sterk visual design?


Vanuit de merkidentiteit en het merkconcept wordt de merkbeleving gecreëerd. Een groot en belangrijk onderdeel daarvan is je visual design. In het proces van het ontwerpen van het visual design staat de strategie en creatieve doorvertaling daarvan centraal. Daarnaast is een sterk visual design heel gebruiksvriendelijk: hierin staat de doelgroep altijd centraal. Daarom is het van belang om te weten wij hij/zij is en waar hij/zij behoefte aan heeft. Bij het ontwikkelen van een visual design spelen we hierop in. 

Visual design 
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconceptmerkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

Jouw merk als
totaalbeleving


Wij helpen je graag bij het creëren van alle visuele uitingen van jouw merk en de toepassing ervan. Of het nu gaat over fotografie, illustratie, animatie, kleurgebruik, ruimte, lay-outs, typografie of vormgebruik. Wij denken met je mee en creëren samen met jou een toolkit om jouw merk visueel gezien zo sterk mogelijk te presenteren aan de wereld.

Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.

 

Bekijk al onze services