Zuiderzeemuseum

Geschiedenis opnieuw laten beleven

In het Zuiderzeemuseum stap je niet alleen terug in de tijd, je beleeft het verleden. Tot 1932 was de Zuiderzee een uitgestrekt watergebied dat in directe verbinding stond met de Waddenzee. Met de komst van de Afsluitdijk veranderde alles: gemeenschappen moesten zich aanpassen, ambachten verdwenen en het landschap kreeg een nieuw gezicht. Tussen de historische pakhuizen, klinkerstraatjes en scheepswerven komt de maritieme geschiedenis tot leven. Maar hoe zorg je ervoor dat een museum dat al sinds 1948 bestaat, blijft verassen en inspireren? Het Zuiderzeemuseum wilde de positionering aanscherpen en een merk bouwen dat niet alleen laat zien, maar ook laat ervaren. Matters Most ontwikkelde een merkidentiteit, merkpositionering, merkconcept en een visuele identiteit die de geschiedenis op een nieuwe manier tot leven brengt.

Een verdwenen zee, een blijvend verhaal


Het Zuiderzeemuseum was al geliefd bij bestaande bezoekers en had een positief imago, maar miste een uitgesproken profiel. Het vertelde een rijk historisch verhaal, maar hoe zorg je ervoor dat die geschiedenis aansprekender wordt voor een breder publiek? Het museum wilde niet alleen informeren, maar ook inspireren, prikkelen en activeren. Een scherpe positionering was nodig om de beleving te versterken en het merk een eigen, herkenbare stem te geven.

zzm-campagnebeeld-kapel-mkf.jpg
campagnefotografie: Mariel Kolmschot Fotowerken

Geschiedenis beleef je hier


Samen ontwikkelden we een positionering waarin beleven centraal staat. Dit vertaalden we naar een sterk merkconcept, een visuele identiteit en een nieuwe naam voor het binnenmuseum: Het Schathuys. De nieuwe merkstrategie werd intern geïntroduceerd en doorvertaald naar een employer branding- en merkcampagne, zodat het verhaal in alle lagen van het museum voelbaar werd.

zzm-campagnebeeld-marker-haven-mkf.jpg
campagnefotografie: Mariel Kolmschot Fotowerken

Leef je in, leef je uit


Met de nieuwe positionering en merkbelofte "Leef je in, leef je uit" zet het Zuiderzeemuseum zichzelf scherper neer dan ooit. In september 2024 werd het merkverhaal intern gedeeld en met enthousiasme ontvangen door medewerkers, vrijwilligers en partners. Sinds februari wordt de nieuwe merkcampagne uitgerold en nodigt het museumbezoekers uit om de geschiedenis niet alleen te zien, maar ook actief te beleven. De merkcampagne maakt duidelijk: hier ontdek, proef en ervaar je het verleden zoals nooit tevoren.

zzm-campagnebeeld-schepenhal-mkf_002.jpg
campagnefotografie: Mariel Kolmschot Fotowerken

Meer weten?

Enthousiast geworden over deze case? Deel of neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over.

Neem contact op
Connected to NRG