Wie zijn jouw fans?
Zo creëer je de beste merkfans
Betrokken merkfans die enthousiast je merk uitdragen; elk merk wil dat wel. Maar dat is niet zo gemakkelijk in deze tijd. Markten verzadigen, de concurrentie rukt werkelijk o-ve-ral op en om het meest op te vallen schreeuwt het ene merk nog harder dan het andere. Zonde, want met schreeuwen bereik je uiteindelijk helemaal niks. Hoe creëer je dan wél fans, op de lange termijn? Er is meer voor nodig dan hard geluid, snelle beelden en een flinke smak geld; het gaat allemaal om persoonlijke betekenis. Bouw structureel aan een hechte relatie. Het vereist tijd, geld en energie, maar dan bereik je wel wat je wilt bereiken: betrokken merkfans.
De relatie tussen mensen en merken is in deze tijd een ingewikkelde. Mensen krijgen dagelijks honderden reclameboodschappen op zich af – om hen te bereiken heb je op te vallen en je merkstrategie zorgvuldig in te steken. Steeds meer merken kiezen voor een strategie van schreeuwen om aandacht. En dat is jammer, want schreeuwen is nooit de oplossing. Merken dienen, helemaal nu, stil te staan bij hoe ze mensen écht, op de lange termijn, aan zich kunnen binden. En daar is meer voor nodig dan hard geluid, snelle beelden en een flinke smak geld. Het antwoord ligt in het hogere doel en het maatschappelijk belang. Merken hebben een rolmodelfunctie. Alleen door je daar naar te gedragen, creëer je echte merkfans.
Basiselement #1
Stimuleer je fans in hun eigen ontwikkeling
Eén van de belangrijkste drijfveren van de mens is persoonlijke groei. We worden allemaal geboren met nieuwsgierigheid en behoefte aan vooruitgang. Merken die mensen helpen om persoonlijk te groeien, zullen hun aandacht blijven trekken en misschien zelfs hun grote voorbeeld worden. Ze boeien mensen, want ze helpen hen met wat zij belangrijk vinden.
- Inspireer. Met je visie op de wereld, en hoe je deze tot leven brengt.
- Geef concrete handvaten, tips en tricks. Bied persoonlijke meerwaarde.
In hoeverre is jouw merk een toonbeeld voor mensen?
Basiselement #2
Toon je waardering naar elke fan
Elk mens wil erkenning en gerespecteerd worden. Het idee dat je speciaal bent, geeft een fijn gevoel. Voor merken wordt het steeds belangrijker om hun fans te laten zien dat ze méér zijn dan just a face in the crowd en dat ze hen waarderen. Geef eens in de zoveel tijd een special treatment: laat je waardering blijken aan je fans en trouwe volgers. En, belangrijk: verwacht daar niets voor terug. Succes begint met geven!
Wat doe jouw merk om mensen zich speciaal te laten voelen?
Basiselement #3
Behandel je fan als je beste vriend, wees transparant
Een gewone consument is als een kennis: je hebt een leuke tijd samen, maar dat heb je ook met anderen. Tegen een fan doe je als tegen een goede vriend: je laat je échte ‘ik’ zien. Je bent er voor elkaar, je ziet elkaar regelmatig en bouwt mooie herinneringen op. Belangrijk is dat je open en eerlijk bent. Geen geheimen, daar heeft niemand iets aan. Echte vrienden geven en gunnen. En dat zouden merken ook meer moeten doen.
In hoeverre is jouw merk open en eerlijk naar de buitenwereld?
Basiselement #4
Creëer waardevolle fancourts
Een voetbalclub is niks zonder een trots clubhuis. Hetzelfde geldt voor merken. Creëer plekken waar fans jouw merk op een waardevolle manier kunnen beleven – of dat nu een winkel, een online platform, je hoofdkantoor, op een extern of je eigen evenement is. Jij beheert je clubhuis (of clubhuizen) en je fans brengen het tot leven.
Wees een merk waar mensen onderdeel van willen zijn
De toekomst van merken ligt in hun fans. Verschillen tussen producten en diensten worden steeds kleiner; het verschil in merkkarakter en waarden is wat overblijft. Wees dus een merk waar mensen onderdeel van willen zijn! Waar ze aan willen bijdragen. Wat heb jij je fans te bieden?
(deze blog is geschreven voor en ook te bekijken op Adformatie)