creating meaningful brands

trends

Conscious consuming:
je bent wat je consumeert

De behoefte om goed te doen zit in elk mens. Niemand wil een wereld vol moderne (kind)slavernij, gekapte regenwouden, plastic soep, onveilige fabrieken, chemicaliën en uitlaatgassen. Toch is dat precies wat onze huidige fast consuming samenleving stimuleert. Het economische systeem van nu is allesbehalve duurzaam ingericht en we kunnen wel zeggen dat het duidelijk is dat we niet langer zo door kunnen gaan.

 

Het moet anders! En kan anders.

Bewuster leven, dat is het hoofdthema van onze tijd.

Als we een betere wereld willen, moeten we nu onze verantwoordelijkheid pakken. En stil staan bij de impact van onze dagelijkse keuzes op de wereld. Verandering begint bij bewustwording; het centrale thema in de overgangsperiode waarin we zitten. Bewust kiezen voor het ene en het andere juist bewust laten. Bewust kritische vragen stellen als je twijfels hebt. Bewust initiatieven steunen waar je achter staat en bewust consumeren. En ook, bewust je stem laten horen als je vindt dat iets nog beter kan.

 

Steeds meer mensen proberen zo te leven of denken erover na. De beweging is sterk groeiende. Dat heeft grote invloed op hoe mensen naar bedrijven en merken kijken. De laatste jaren werd steeds meer bekend over hoe ze te werk gaan. Wat bleek? Ze hebben het lang niet zo goed met de wereld voor als ze mensen lieten geloven.

 

Niet zo gek dat het vertrouwen in merken flink is gedaald: de consument is er stellig in dat merken écht wat goed hebben te maken. ‘Ze moeten nu eindelijk eens hun verantwoordelijkheid pakken!’, vindt inmiddels driekwart van de consumenten. Tweederde vindt dat mensen veel minder zou moeten consumeren en dat de consument de plicht heeft om producten te kopen die ethisch en milieubewust zijn.

Seepje maakt wasmiddelen en allesreinigers van superschillen uit Nepal. Een product dat goed is voor het milieu en voor de Nepalese boeren.

Denk dus niet alleen na over wat je de wereld gaat beloven, maar óók (al dan niet nog meer) hoe je die mooie beloftes gaat waarmaken. Betekenisvolle merken laten de wereld mooier achter dan hij was en zijn open over hun reis naar verbetering. Wat kun jij doen om jouw betekenis te vergroten?

meer