Creating meaningful brands

Branding

4 positieve effecten van merkdenken

 

Je organisatie zien en benaderen als merk noemen we ook wel merkdenken. Waarom is dit — misschien nu nog wel meer dan ooit — van belang? Hoe zorg je ervoor dat je als merk je relevantie toont, ook in tijden van crisis en economische achteruitgang?

 

Bij merkdenken is het noodzakelijk om goed te weten wie je bent en waar je voor staat, en dit door te voeren in alles wat je als merk doet. Wanneer je wilt bouwen aan je merk, moet je dus van binnenuit keuzes maken: vanuit je merkidentiteit. En dat heeft voordelen. Lees hieronder over 4 positieve effecten van merkdenken.

Positief effect #1

Merkdenken creëert houvast en focus

 

In het proces van merkdenken gaat het om het aanbrengen van focus. Door te weten wie jij bent en waar je voor staat, creëer je kaders. Deze kaders zijn sturend voor alle merk-activiteiten binnen jouw organisatie. Je creëert daarmee een duidelijke stip op de horizon waar je gericht naar kunt handelen. Zo kun je bepalen wat wel en niet bij je past en wordt jouw merkidentiteit een fundament waar je altijd op kunt terugvallen wanneer er belangrijke keuzes gemaakt moeten worden. En kunnen processen altijd afgestemd worden op de creatie, de ontwikkeling en de bescherming van je merk. Met merkdenken bouw je een merk voor de lange termijn.

Positief effect #2

Merkdenken zorgt voor herkenbaarheid

 

Merkdenken zorgt voor een duidelijk en consistent geheel. Een geheel waarin jouw merkidentiteit overal terugkomt, tot in de puntjes. Hoe je merk denkt, doet, praat en eruitziet. Op die manier weten mensen niet alleen wat je aanbiedt, maar ook wie je bent en waar je voor staat. Het zorgt ervoor dat je opvalt en herkend wordt in de wereld van je doelgroep. Zo verover je een plek in het hoofd en hart van mensen. En niet zomaar een plek: een heel unieke en onvervangbare plek.

Coolblue is zo’n merk dat het merkdenken compleet heeft omarmd. Ze zijn opvallend en herkenbaar, zowel in de wereld van merken én in de wereld van hun klanten.

Positief effect #3

Merkdenken raakt mensen en creëert merkloyaliteit

 

Daarmee komen we bij het derde positieve effect van merkdenken: merkloyaliteit. Met merkdenken maak je helder wat de identiteit van jouw merk is. Merkdenken gaat voor een groot deel over emotie. Maar liefst 95% van menselijke keuzes worden namelijk onbewust gestuurd door emoties. Des te belangrijker dat de emotie waar het bij jouw merk om gaat overal in terugkomt. Zodat zoveel mogelijk mensen zich verbonden (kunnen) voelen met je merk, zowel intern als extern. Door een sterke merkidentiteit te bouwen creëer je dus een merk waar mensen zich mee kunnen én willen identificeren. En dat zorgt voor merkfans! Niet onbelangrijk in een crisis, want juist dan zijn dit de mensen die je merk steunen.

Één van de positieve effecten van merkdenken is merkloyaliteit — en daarmee merkfans. Benieuwd naar hoe je de beste merkfans creëert? Je leest het hier in onze eerdere blog over merkfans.

Positief effect #4

Merkdenken helpt je merk nóg meer van betekenis te zijn

 

Met merkdenken creëer je een duidelijke koers waarmee je positieve impact kan maken. Door tot uiting te brengen wat jij wil en kan betekenen, kun je meer mensen inspireren en zo een echte beweging creëren. Positieve impact kan ook klein beginnen. Door een gezamenlijk doel en heldere kernwaarden breng je bijvoorbeeld meer verbondenheid tussen collega’s en creëer je een fijne werkcultuur waar iedereen zich thuisvoelt. Dus of je nu meer positieve impact wil maken voor je werknemers, stakeholders of de maatschappij: het begint bij merkdenken.

 

Zo haalt jouw merk het beste uit zichzelf.

Kortom:

Merkdenken helpt je merk nog meer van betekenis te zijn. Het geeft focus, creëert meer herkenning en verbindt daarmee mensen (zowel intern als extern). Waarom is dit belangrijk? Je creëert een groter bereik, meer merkfans en meer omzet. Zodat jouw merk de positieve impact kan maken die het wil.

Wil je ook nog meer van betekenis zijn? Neem dan contact met ons op. Of bekijk ons werk. Van Brenger t/m Eneco en van Simon Lévelt t/m M.

 

Meer weten?   Mail

meer