Brand guide

Sterke merken hebben een duidelijke en sturende brand guide. Een brand guide, ook wel merkgids of huisstijlgids genoemd, geeft mensen die aan de slag gaan met jouw merk richtlijnen hoe dat te doen. Maar wat is een brand guide nou eigenlijk echt? Wat houdt het precies in? En hoe creëer je een duidelijke brand guide? We nemen je mee. Alles over brand guides!

Wat is een
brand guide?


Een brand guide bevat (technische) regels en richtlijnen over hoe je merk zich presenteert aan de wereld. Het geeft daarmee houvast in de praktische doorvertaling van het merkfundament, design en visuele uitingen. Waar een brandbook meer over de beleving van je merk gaat, is een brand guide wat praktischer en technischer. Het is gemaakt voor de mensen die jouw merk tot leven laten komen door het uitwerken van diverse middelen.

Een brand guide maakt een merk nog meer van betekenis. Bekijk onze cases.

Waarom is een
brand guide zo
belangrijk?


Een brand guide helpt je merk om consistent te blijven communiceren. Over hoe je merk eruitziet, hoe je merk aanvoelt en hoe je merk klinkt. Zodat iedereen die met je merk gaat werken weet hoe trouw te blijven aan het merk. Een merkgids geeft mensen die aan de slag gaan met jouw merk richtlijnen in hoe dat te doen. Een ontwerper of DTP-er wil graag weten hoe hij kleur en typografie moet gebruiken en wat voor soort beeld hij daarbij mag plaatsen. Een copywriter geven we houvast met tone of voice-richtlijnen en marketeers helpen we op weg met bouwstenen voor hun campagnes. Daarnaast vind je in een brand guide natuurlijk de logo’s, lettertypen en kleurcodes, of zelfs de do’s en don’ts in de praktische toepassing ervan.

Hoe kom je tot
een brand guide?


Een brand guide bevat een aantal vaste onderdelen. Je vindt hierin de vastgelegde merkidentiteit en het sprekende merkverhaal. Daarnaast worden de visuele richtlijnen van het merk uitgebreid uitgelegd en zie je veel voorbeelden in tekst en beeld voorbijkomen. Dit zijn onder andere het logo, het kleurpalet, de typografie, de vormtaal, het beeld en de fotografie en de tone of voice. Al deze elementen worden samengevat in de brand guide: een handig (levend) document voor iedereen die met je merk gaat werken. Dit document wordt iedere keer ververst met nieuwe inzichten en nieuwe toevoegingen zodat het altijd up-to-date is.

Brand guide 
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconceptmerkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

Jouw merk als
totaalbeleving


Nadat de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving zijn gecreëerd, ontwerpen onze designers voor jouw merk een brand guide. Een merkgids is onderdeel van de fase van merkbewaking: met een brand guide zorg je ervoor dat je je merk consistent blijft presenteren en nog meer impact kan maken.

Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.

 

Bekijk al onze services

Meer over brand guide in deze cases