Een nieuwe standaard voor een Nederlandse autoriteit

De fiets waarop je rijdt, de smartphone waarmee je appt en het mondkapje dat je afgelopen tijd hebt moeten dragen. Allemaal geproduceerd met richtlijnen die ervoor zorgen dat de kwaliteit hoog is en dat de producten veilig zijn. Die richtlijnen en afspraken worden ook wel ‘normen’ of 'standaarden' genoemd.

NEN - Het Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut - begeleidt en stimuleert de ontwikkeling van die normen. Dit zorgt voor kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid van producten, diensten en werkwijzen die we allemaal dagelijks gebruiken.

Normen zijn dus erg belangrijk, maar ook onzichtbaar. Met de nieuwe digitale ambities van NEN was het tijd om te laten zien wat de maatschappelijk relevantie van normontwikkeling is. Het was tijd om normen een podium te geven. Wij hielpen NEN met de creatieve vertaling van de door VIM Group gecreëerde positionering, waarbij impact maken en maatschappelijke vooruitgang de boventoon voert.

Standaard voor vooruitgang

De standaarden van NEN vormen de start van vernieuwing en verbetering. Samen met partners zorgt het instituut voor de versnelling van productontwikkelingen en stimuleert nieuwe ideeën en innovaties. Zo helpt NEN mens, markt en maatschappij vooruit. Daarom draait het in het nieuwe merkconcept van NEN allemaal om vooruitgang.

Dit hebben we gevat in een stellige en energieke en pay-off met een helder copy-idee dat gebruikt kan worden voor verschillende thema’s en onderwerpen. Want of het nu gaat om energietransitie, digitale transformatie of nieuwe voedselproductie: NEN gaat standaard voor vooruitgang.

Het logo als vertrekpunt

Normen zichtbaar maken, dat was het idee voor de nieuwe stijl van NEN. Het begin van het nieuwe design begint bij het logo waarbij de standaarden van NEN zichtbaar zijn gemaakt in de letter E. Zo vormt het NEN-logo het vertrekpunt van een designsysteem dat normen verbeeldt.

We introduceren De Standaard. Deze vormtaal gaat altijd verder, hoger en beter. De Standaard ontdekt, verbindt en opent de werelden achter de norm. Van transport tot security en van machines tot levensmiddelen, de Standaard van NEN vind je overal in communicatie terug.

De Standaard neemt je mee

De Standaard zorgt voor een herkenbare vorm die als eenvoudig stijlelement het verhaal van NEN ondersteunt. Soms krijgt de Standaard een podium en trekt het de aandacht. Een andere keer geeft de Standaard een visueel inkijkje in de maatschappelijke impact van een norm. Altijd is de Standaard aanwezig in de visuele identiteit van NEN. Zo maakt de stijl normen niet alleen zichtbaar, het laat de waarde van normen zien voor ons allemaal.

Van keurmerk naar communicatie

Niet alleen in het design van de site, uitgaven en communicatiemiddelen maakten we normen zichtbaarder. Ook keurmerken die bij een norm horen kregen extra communicatieve kracht. Nu weet iedereen precies welke impact een norm heeft.

NEN voor iedereen

Wist je dat er ook richtlijnen bestaan voor digitale toegankelijkheid, leesbaarheid en kleurcontrast? NEN maakt als normeninstituut haar voorbeeldfunctie waar. Want de nieuwe huisstijlkleuren zijn nu ook geschikt voor mensen die minder goed kleuren onderscheiden, moeite hebben met lezen of weinig digitale kennis hebben. Zo is NEN toegankelijk voor de hele maatschappij.

“Ons goede imago willen we behouden en onze klanten op een positieve manier verrassen. We streven naar de WOW-factor. Dat klanten zeggen: NEN, normalisatie en normen zijn geweldig! Zonder NEN hadden we deze impact nooit gerealiseerd. Dit kan alleen maar door vernieuwing en innovaties. Standaard voor vooruitgang!”

Rik van Terwisga en Femke Aarts, Directie NEN

Meer weten?
Neem contact op!

T +31 (0)20 23 511 01 info@mattersmost.nl

Caesar Driessen Creative Director
Niel Steendam Designer
Anne de Lange Brand strategist