Branding as a force for good
Alles wat je wilt weten over een brand guide
Sterke merken hebben een duidelijke en sturende brand guide.
Een brand guide, ook wel een merkgids of stijlgids genoemd, geeft mensen die aan de slag gaan met jouw merk richtlijnen in hoe dat te doen. Maar wat is een brand guide nou eigenlijk echt? Wat houdt het precies in? En hoe creëer je een duidelijke brand guide? Wij leggen het je graag uit. Alles over een brand guide!
Meer weten? Mail

Een brand guide maakt een merk nog meer van betekenis. Bekijk onze cases. Van Aethon tot Natuur voor elkaar en van Eneco tot KB.
Wat is een brand guide?
Een brand guide vertelt iedereen precies hoe je merk te communiceren. Het bevat (technische) regels over hoe je merk zich presenteert aan de wereld. Zo’n merkgids geeft daarmee houvast in de praktische doorvertaling van de merkstrategie naar design en visuele uitingen. Waar een brandbook meer over de beleving van je merk gaat, is een brand guide wat praktischer en technischer.
Waarom is een brand guide zo belangrijk?
Een brand guide helpt je merk om consistent te blijven communiceren. Over hoe je merk eruitziet, hoe je merk aanvoelt en hoe je merkt klinkt. Zodat iedereen die met je merk gaat werken weet hoe trouw te blijven aan het merk. Een merkgids geeft mensen die aan de slag gaan met jouw merk richtlijnen in hoe dat te doen. Een ontwerper of DTP-er wil graag weten hoe hij kleur en typografie moet gebruiken en wat voor soort beeld hij daarbij mag plaatsen. Een copywriter geven we houvast met tone of voice-richtlijnen en marketeers helpen we op weg met bouwstenen voor hun campagnes. Daarnaast vind je in een brand guide natuurlijk de logo’s, lettertypen en kleurcodes, alsook de do’s en don’ts in de praktische toepassing ervan.
Hoe kom je tot een brand guide?
Een brand guide bevat een aantal vaste onderdelen. Je vindt hierin de vastgelegde merkidentiteit en het sprekende merkverhaal. Daarnaast worden de visuele richtlijnen van het merk uitgebreid uitgelegd en zie je veel voorbeelden in tekst en beeld voorbijkomen. Dit zijn onder andere het logo, het kleurenpalet, de typografie, het beeld en de fotografie en de tone of voice. Al deze elementen worden samengevat in de brand guide: een handig document voor iedereen die met je merk gaat werken.
Brand guide in onze aanpak: de ‘meaningful brand flow’
Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkidentiteit, merkconcept en merkbeleving. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.
Nadat de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving zijn gecreëerd, ontwerpen onze designers voor jouw merk een brand guide. Een merkgids is onderdeel van de fase van merkbewaking: met een brand guide zorg je ervoor dat je je merk consistent blijft presenteren.
Jouw merk als totaalbeleving
Concreet bestaat uit ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.