Graphic design

Sterke merken hebben een overtuigend graphic design. Ze weten heel goed wat ze in tekst en beeld willen uitstralen en ook hoé ze dat moeten doen. Dat is waar graphic design komt kijken. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe ontwikkel je een sterk graphic design? Wij nemen je mee. Alles over graphic design!

Wat is
graphic design?


Graphic design, ook wel grafische vormgeving genoemd, is een groot en belangrijk onderdeel van de visuele communicatie van je merk. Het is het vormgeven van je datgene wat je als missiegedreven merk wilt communiceren door middel van tekst en beeld. Het doel van graphic design is dan ook om iets aan je doelgroep over te brengen, om hen iets mee te geven. Een boodschap, een gevoel. Precies datgene waar het om draait bij jouw merk. Graphic design is dus niets anders dan de visualisatie de merkidentiteit en merkconcept.

Concreet vallen onder andere de volgende onderdelen onder graphic design: typografie, illustraties, iconen, kleuren, vormtaal en animaties.

Een sterk graphic design draagt bij aan een duidelijke, eigen huisstijl van je merk.

Waarom is het belangrijk een krachtig graphic design te hebben?


Een sterke graphic design draagt bij aan een duidelijke, ‘eigen’ huisstijl van je merk. Zodat jouw merk heel makkelijk te herkennen is en mensen jouw merk onthouden. En natuurlijk zodat je merk echt opvalt in de wereld van merken. Een krachtig graphic design zorgt ervoor dat je beeld en tekst effectief én verleidelijk kan inzetten als antwoord op de vraag van je doelgroep. Zodat zij zich met jou willen verbinden en jij nog meer impact kunt maken.

 

Hoe kom je tot een sterk graphic design?


Graphic design is dus het op een bepaalde manier presenteren van tekst en beeld om een verhaal te kunnen vertellen. Niet zomaar een verhaal: jouw merkverhaal. Het is een creatief proces van het overbrengen van een boodschap op een heel duidelijke maar vooral ook aantrekkelijke manier. Hier komt heel veel creativiteit bij kijken. Daarnaast is het een proces van trial & error. Door te doen en uit te proberen kom je erachter wat wel en wat niet werkt.

Graphic design 
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconceptmerkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

Jouw merk als
totaalbeleving


Onze designers gaan graag voor het graphic design van jouw merk aan het werk. Vanuit de merkidentiteit en het merkconcept creëren ze een stijlconcept, waar een ‘design rationale’ uit voortkomt. Deze rationale wordt vervolgens door vertaald in een passend en krachtig graphic design dat werkt op verschillende middelen. Daarnaast bepalen onze designers de beste kleuren en kiezen de perfecte papiersoort voor je drukwerk. We stellen richtlijnen op of ontwerpen én produceren in samenwerking met onze DTP studio het complete drukwerk van A tot Z.

Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.

 

Bekijk al onze services

Meer over graphic design in deze cases