alles wat je wilt weten over

Merkpositionering

Elke dag worden mensen geconfronteerd met wel honderden commerciële prikkels en boodschappen. Onze filterbubbel wordt steeds kleiner en voor merken wordt de strijd om een unieke marktpositie steeds heviger. “Hoe zorg ik ervoor dat mensen zich met mijn merk gaan verbinden?” Alles over het ontwikkelen van een merkpositionering!

Wat is een merkpositionering?

Een merkpositionering is niet anders dan de plek die jouw merk inneemt in hoofd en het hart van mensen. Het liefst een unieke plek, natuurlijk. En niet zomaar een unieke plek; een hele waardevolle, onvervangbare unieke plek. Een diepere verbinding.

 

Die verbinding ontstaat door je merk te laden met positieve, emotionele associaties bij de mensen die je wilt bereiken. Hoe sterker die associaties, hoe sterker de verbinding. Het is waarom Harley Davidson fans zich uitsluitend met dat motormerk willen verbinden: omdat het niet alleen functionele associaties als ‘motor’ en ‘motorjacks’ bij ze oproept, maar ook sterkere associaties als “vrijheid” en “je inner rebel loslaten”.

 

En zo’n specifieke plek claimen in het hoofd van de ontvanger, vereist hele scherpe keuzes in hoe je bekend wilt staan. Focus is key! Hoe scherper het beeld is dat je van jouw merk creëert, hoe beter je mensen helpt om jou in het juiste hokje te plaatsen (hokjesdenkers zijn we allemaal!).

 

Een goede merkpositionering:
1. Past bij jouw organisatie
2. Stuurt in alles dat je doet
3. Vervult een behoefte van de klant
4. Claimt een eigen plek in de markt
5. Maakt jouw merk herkenbaar

Waarom is het belangrijk om een sterke merkpositionering te hebben?

Een sterke merkpositionering onderscheidt jouw merk van andere spelers in de markt. En in een wereld waarin het aantal merken en producten exponentieel toeneemt, is het belangrijk om scherp te hebben welke koers je met je merk wilt varen. Om daarmee je plek te claimen in het hoofd van mensen. Zoveel plek is er tenslotte niet. Focus, focus, focus!

 

Een sterke merkpositionering geeft richting aan jouw organisatie en laat alle neuzen dezelfde kant op staan. Bovendien zorgt het ervoor dat je de juiste – likeminded – mensen kunt aantrekken; denk eens aan alle mooie samenwerkingen en toegewijde medewerkers die je daarmee binnenhaalt!

Hoe kom je tot een sterke merkpositionering?

Voordat je aan jouw positionering gaat bouwen begint, is het belangrijk om je merkidentiteit scherp te hebben. Lees hier hoe je daartoe komt. Vervolgens doorlopen we de volgende stappen:

 

1. Marktanalyse

Een sterke merkpositionering sluit aan op de behoeftes van mensen. Daarom doen we altijd een grondige marktanalyse. We ontdekken de grootste kansen die bij jouw merk passen en die relevant zijn in de behoeftes van nu. We ontleden de belangrijkste trends en ontwikkelingen in het leven van jouw doelgroep: waar liggen werkelijke behoeftes en waar ben je dus écht mee van waarde? Ook werpen we een grondige blik op jouw speelveld: hoe bewegen concurrenten zich? Wat onderscheidt jouw merk in positieve zin van anderen? 

 

2. Positioneringsrichtingen bepalen

Als we vervolgens de grootste kansen en uitdagingen hebben gevormd, verkennen we kansrijke positioneringsrichtingen. Zodat jij je bewust wordt van de consequenties van elke keuze en nog bewuster voor het ene kunt kiezen – en niet voor het andere. We toetsen elke richting uitgebreid:
– Sluit het één-op-één aan op jouw merkidentiteit?
– Is het voldoende onderscheidend?
– Geeft het voldoende ambitie?
– Geeft het jouw merk genoeg mogelijkheden?
– Is het realistisch?

 

3. Definitieve positionering ontwikkelen

Als er een definitieve richting is gekozen, werken we deze nog verder uit. We nemen je mee in de consequenties voor je merk:

– Wat betekent het voor je product- / dienstenaanbod?

– Wat betekent het voor je verhaal, belofte en naam?

– Wat betekent het voor je stijl en beleving?

– Wat betekent het voor je communicatie(middelen)?

– Wat betekent het voor je manier waarop je met je mensen omgaat?

 

Aan het einde van deze stap leggen we jouw merkidentiteit en merkpositionering vast in het merkfundament: een inspirerend document, dat jouw merk houvast en sturing geeft op de lange termijn.

Merkpositionering in de Total Brand Flow

We hebben een methode ontwikkeld om sterke merken te bouwen, altijd vanuit hun merkidentiteit: Total Brand Flow. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van product tot presentatie, van medewerkers tot meerjarenplan. Van huisstijl tot merkstrategie. Van positionering… tot in de puntjes.

Cases met merkpositionering

Bekijk enkele cases waarin merkpositionering een belangrijke rol speelt, zoals  M, GulpenerBar-le-Duc, Cube Design Museum en Dieet Dit, Dieet Dat.

 

Hulp nodig met je merkpositionering?
Neem contact op.