Alles wat je wilt weten over merkpositionering

Een betekenisvol merk geeft een super scherpe merkpositionering.

Elke dag worden mensen overspoeld met wel honderden commerciële prikkels en boodschappen. Het is voor mensen makkelijker dan ooit om deze informatie te negeren. Onze filterbubbel wordt steeds kleiner en voor merken wordt het steeds lastiger daar doorheen te prikken en een unieke merkpositie te veroveren. “Hoe zorg ik ervoor dat mensen zich met mijn merk willen en gaan verbinden?” Wij leggen het je graag uit. Alles over merkpositionering!

Meer weten?   Mail

Een merkpositionering zorgt zuiverheid en logica. Bekijk onze cases. Van Eneco tot Brenger en van Simon Lévelt tot Gulpener.

Wat is een merkpositionering?

Een merkpositionering is niets anders dan de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van mensen. Het liefst een unieke plek, natuurlijk. En niet zomaar een unieke plek: een hele waardevolle, onvervangbare unieke plek. Merkpositionering gaat over een diepere verbinding tussen jouw merk en jouw doelgroep.

Die verbinding ontstaat door je merk te laden met positieve, emotionele associaties bij de mensen die je wilt bereiken. Hoe sterker die associaties, hoe sterker de verbinding.

Zo’n specifieke plek claimen vereist hele scherpe keuzes in hoe je gezien wilt worden en bekend wilt staan. Focus is key! Hoe scherper het beeld is dat je van jouw merk creëert, hoe beter je mensen helpt om jouw merk in het juiste hokje te plaatsen (hokjesdenkers zijn we tenslotte allemaal!).

Een goede merkpositionering:
1. Past bij jouw organisatie
2. Stuurt in alles dat je doet
3. Vervult (emotionele) behoeftes van je klanten
4. Claimt een eigen plek in de markt
5. Zorgt voor herkenbaarheid van jouw merk

Waarom is het belangrijk een overtuigende merkpositionering te hebben?

Een heldere merkpositionering onderscheidt jouw merk van andere spelers in de markt. In een wereld waarin het aantal merken, diensten en producten exponentieel toeneemt, is belangrijk om duidelijk te hebben welke koers je met je merk wilt varen. Om daarmee je plek te kunnen claimen in het hoofd en hart van mensen. Zoveel plek is er tenslotte niet. Focus, focus, focus!

Een overtuigende merkpositionering geeft richting binnen jouw organisatie en laat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Bovendien zorgt het ervoor dat je de juist – likeminded – mensen kunt aantrekken; denk eens aan alle mooie samenwerkingen en toegewijde medewerkers die je daarmee binnenhaalt!

Hoe kom je tot een sterke merkpositionering?

Wij geloven dat een overtuigende merkpositionering altijd van binnenuit begint, maar een helder beeld van de context waarin je merk zich bevindt is noodzakelijk om je merk te kunnen positioneren. Daarom duiken we in de wereld van je klanten. Naar welke emotie zijn zij (on)bewust op zoek? Door welke waarden voelen zij zich verbonden? Wat raakt hen in hoofd én hart? Door middel van deskresearch en kwalitatieve interviews met klanten en medewerkers vergaren we de merkinzichten die nodig zijn om jullie merkidentiteit en merkpositionering vast te stellen.

Merkpositionering in onze aanpak: de ‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkidentiteit, merkconcept en merkbeleving. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

Jouw merk als totaalbeleving

Concreet bestaat uit ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.

Meer weten?

Neem contact op.