alles wat je wilt weten over

Merkstrategie

Sterke merken met impact varen een sterke koers. Ze weten heel goed waar ze mee bezig zijn en ze maken scherpe keuzes in alles dat ze doen. Bewust het ene wel en het andere niet. En dat doen ze niet zomaar. Er zit een vlijmscherpe merkstrategie achter, die toewerkt naar een duidelijk doel. Wat is dat eigenlijk? Wat maakt het tot een goede strategie? En hoe ontwikkel je een effectieve merkstrategie?

Wat is een merkstrategie?

Simpel gezegd is je merkstrategie de koers die jouw merk bewandelt richting zoveel mogelijk positieve impact. Hoe scherper die koers en hoe effectiever je daaraan bouwt, hoe korter het pad naar een sterk, solide merk. Daarom vereist een goede merkstrategie hele scherpe keuzes. Focus, focus, focus, op exact de juiste plekken. Alle schuifjes van álle onderdelen in je merk moeten precies goed op elkaar afgestemd zijn. Kloppend tot in detail.

 

Het doel van een merkstrategie is de juiste plek claimen in het hoofd en het hart van mensen. Niet zomaar een unieke plek – een relevante, onvervangbare plek. Je wilt als merk tenslotte niet alleen zélf je kernwaarden maximaal leven, maar deze ook delen met een groep mensen met de dezelfde overtuigingen. En daarmee écht een diepere verbinding creëren, merkambassadeurs creëren en je impact zoveel mogelijk vergroten.

 

Een merkstrategie is belangrijk voor elk merk, omdat het de essentiële basis vormt van álles dat je doet. Het maakt duidelijk waar je naartoe werkt en hoe alle onderdelen van je merk zich tot elkaar verhouden om maximale impact te hebben. Heb je een goede strategie, dan is het een stuk gemakkelijker om de invulling ervan te realiseren. Je weet tenslotte waar je naartoe bouwt en je kunt andere mensen, intern en extern, veel beter mee krijgen in jouw missie. Toch zien we dat nog veel merken denken dat ze er ook komen met alleen een flitsende campagne en een leuk verhaaltje. Maar als je niet weet waar je naartoe werkt, welke plek je wilt claimen en welke stappen je daarvoor nodig hebt, ben je bezig met ‘losse dingetjes’. Strategie is altijd de basis voor een sterk merk.

 

Het verschil tussen een merkstrategie en een positionering

Het begrip ‘merkstrategie’ wordt vaak in één zin met ‘positioneren’ genoemd; al dan niet door elkaar gehaald. Ze hebben inderdaad veel met elkaar te maken, maar toch zijn het twee andere begrippen. Je merkpositionering (lees hier alles over positioneren!) is je stip aan de horizon; het einddoel waar je naartoe werkt met je merk. Het zijn de associaties die je op wilt wekken en de plek die je wilt claimen. Je merkstrategie is het pad ernaartoe; dat je creëert om zo effectief mogelijk van je huidige naar je gewenste positionering te komen.

Je merkstrategie bepalen en uitvoeren is een continu proces.

Merkstrategie is niet een statisch, in beton gegoten plan dat je in één keer opzet en uitvoert. Het is een continu proces, waarin je scherp hebt te blijven kijken naar het effect van de schuifjes die je verzet. De wereld verandert tenslotte continu en ook je merk evolueert door de stappen die je zet. Evalueer eens in de zoveel tijd en blijf de schuifjes op elkaar afstemmen.

Hoe kom je tot een goede merkstrategie?

Het ontwikkelen van een scherpe en complete merkstrategie bestaat uit drie onderdelen, die allemaal belangrijk zijn:

1. Merkidentiteit
Elk proces begint bij het graven naar en het vastleggen van jouw merkidentiteit; de kern van je merk. Hierbij kijken we nog niet naar de buitenwereld; het gaat erom waar jíj voor staat. Je visie en missie, je kernwaarden en je merkkarakter.

2. Merkpositionering
Vervolgens kijken onze strategen naar de buitenwereld (trends, concurrenten, doelgroep en huidig imago). Op basis van de grootste kansen in de markt ontwikkelden ze jouw merkpositionering (lees hier uitgebreider over ons positioneringsproces), de succesvolle stip aan de horizon waar jouw merk de komende tijd gefocust aan gaat bouwen.

3. Merkprogramma
In de laatste stap ontwikkelen onze strategen een roadmap die (long term) alle strategische stappen bevat om de positionering in álles dat je doet tot leven te brengen. Zo weet je precies wat je wanneer in het proces moet doen. Het maakt het rond.

 

Na deze stap gaan onze concepters aan de slag met het merkconcept; de creatieve en communicatieve vertaling van de merkstrategie. Hierna vertalen we het steeds verder door naar merkbeleving; van huisstijl tot middelen en campagnes.

Total Brand Flow: Van merkstrategie naar álles dat je doet

We hebben een methode ontwikkeld om sterke merken te bouwen, altijd vanuit hun merkidentiteit: Total Brand Flow. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van product tot presentatie, van medewerkers tot meerjarenplan. Van huisstijl tot merkstrategie. Van merkpositionering… tot in de puntjes.

Enkele merkstrategie cases

Benieuwd hoe wij een goede merkstrategie ontwikkelen? Bekijk onze cases van Simon Lévelt, MBeekse Bergen, Eneco, Nijntje Museum en Gulpener.

Hulp nodig met je merkstrategie?
Neem contact op.