Merkstrategie

Iedere dag houdt ons team van merkbouwers zich bezig met merkstrategie in de breedste zin van het woord. Door op een strategische manier naar merken te kijken, helpen wij jouw merk van betekenis te zijn en impact te maken. Zodat jullie weer vol vertrouwen en betekenis de toekomst tegemoet kunnen. En zo dragen wij elke dag bij aan een meer verbonden wereld.

Wat is
merkstrategie? 


Simpel gezegd is je merkstrategie de koers die jouw merk vaart richting zoveel mogelijk positieve impact. Hoe scherper die koers en hoe effectiever je daaraan bouwt, hoe korter de weg naar een sterk, solide merk. Daarom vereist een goede merkstrategie hele scherpe keuzes. Focus, focus, focus, op exact de juiste plekken. Alle onderdelen in je werk moeten precies goed op elkaar afgestemd zijn. Kloppend tot in detail.

Het doel van merkstrategie is de juiste plek claimen in het hoofd en het hart van mensen. Niet zomaar een unieke plek – een relevante, onvervangbare plek. Je wilt als merk tenslotte niet alleen zelf je kernwaarden maximaal leven, maar deze ook delen met een groep mensen met dezelfde waarden en overtuigingen. En daarmee écht diepere verbinding maken, merkambassadeurs creëren en je impact zoveel mogelijk vergroten.

Een inspirerende merkstrategie bestaat onder andere uit:

Merkidentiteit
Merkpositionering
Merkhiërarchie
Merkessentie
Merkideaal
Merkwaarden
Brand insights

Een slimme merkstrategie geeft een merk nog meer betekenis. Bekijk onze cases.

Waarom is een
goede merkstrategie
zo belangrijk?


Een merkstrategie is belangrijk voor elk merk, omdat het de essentiële basis vormt van álles dat je doet. Het maakt duidelijk waar je naartoe werkt en hoe alle onderdelen van je merk zich tot elkaar verhouden om maximale impact te hebben. Een goede merkstrategie geeft houvast voor (internal) branding en marketing en zorgt voor een gevoel van eenheid en voor herkenbaarheid waarmee de klantloyaliteit groter wordt. Merkstrategie is altijd de basis voor een sterk impactvol merk.

Hoe kom je
tot een goede
merkstrategie?


Voor ons bestaat merkstrategie uit drie onderdelen. Wij geloven dat een betekenisvol merk start bij een sterke merkidentiteit waarmee mensen zich kunnen identificeren en willen verbinden. De merkidentiteit beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen. Na het duidelijk definiëren van de merkidentiteit zorgen we er in de volgende fase voor dat dit goed tot uiting komt. Daarin creëren we het merkconcept: de manier waarop de merkidentiteit zich manifesteert in de wereld. Ten slotte creëren we samen een rijke merkbeleving. Die bestaat uit de visuele en tekstuele vertaling van het merkconcept.

Merkstrategie is niet een statisch, in beton gegoten plan dat je in één keer opzet en uitvoert. Het is een continu proces. De wereld verandert tenslotte continu en ook je merk evolueert door de stappen die je zet. Daarom is het ook belangrijk om je merk(strategie) te bewaken en eens in de zoveel tijd te evalueren.

Merkstrategie
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconceptmerkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

Jouw merk als
totaalbeleving


Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.
 

Bekijk al onze services

Meer over merkstrategie in deze cases