Branding
Brandmanagement in tijden van Corona – Deel 2
Hoe kan je als merk het beste omgaan met de corona-situatie? En wat kunnen we daarvan leren? We vragen het de merken waarmee we samenwerken. In deze blog schuiven we digitaal aan tafel bij Hilde Nugteren, hoofd marketing communicatie bij CrowdAboutNow.

Crowdfundingsplatform CrowdAboutNow helpt bedrijven die willen groeien of veranderen. Of ondernemers die een nieuw bedrijf willen starten. Zo helpen ze bij het vergroten en versterken van de community van de ondernemer én bij het vertellen van een aanstekelijk en aansprekend verhaal.
Hoe gaat CrowdAboutNow om met Corona? Wat is de impact op jullie merk, en hoe communiceren jullie erover?
Hilde: „Wij financieren voornamelijk lokale ondernemers, heel veel horeca, food en retail. Onze klantenkring wordt dus flink getroffen door de hele situatie. We zijn vooral gaan kijken wat we vanuit onze rol en expertise kunnen betekenen. Zo delen we verhalen van ondernemers die creatief omgaan met de situatie en over hoe zij hun community van vaste klanten en fans betrokken houden. We hebben ook veel persoonlijk contact met onze klanten om te horen hoe de situatie bij hen is. We bieden ondernemers de mogelijkheid nieuwe afspraken te maken met hun investeerders en we faciliteren dit proces. Er wordt door investeerders over het algemeen positief gereageerd, er wordt veel uitstel verleend en er worden ook investeringen omgezet in een gift of tegoed. Dat geeft ondernemers ademruimte.”
„Er zijn ook ondernemers die vooruitkijken en al op weg zijn met een plan voor de toekomst. Plannen waarmee ze sterk of zelfs nog sterker uit deze periode kunnen komen. Denk aan een verbouwing, een uitbreiding of het verduurzamen van een locatie of productieproces. Een mooi voorbeeld hiervan is de campagne Yogaground, sterker dan ooit!”
„Doordat we veel in contact zijn met onze klanten en andere ondernemers horen we welke vragen er spelen en wat de veranderende behoeftes zijn. Die proberen we zoveel mogelijk te beantwoorden, maar we vinden het hierin vooral belangrijk te blijven doen waar we goed in zijn. We verleggen niet onze focus, maar kijken waar ons bestaande product en onze expertise kan helpen. Zo merken we dat er een sterkere behoefte ontstaat bij ondernemers om niet afhankelijk te zijn van één grote partij of investeerder, maar ze zijn ook nog niet bekend met het financieren met hun community. We helpen dan graag hun community in kaart te brengen, om te kijken of dit een alternatief voor hun biedt.’’

Hoe leven jullie thuis de bedrijfscultuur en de waarden van je merk?
„We slaan geen verjaardag, vrijdagmiddagborrel of teamupdate over. Dat verplaatst zich allemaal naar online. En ook tussendoor weten we elkaar goed te vinden en dat hoeft niet altijd functioneel of werkgerelateerd te zijn, soms delen we gewoon even dat we het ‘normale’ leven missen en dat we niet kunnen wachten tot we weer bij onze klanten in de horeca terecht kunnen. Om de tussentijd door te komen en de lokale ondernemer extra te steunen kreeg het hele team een bedrag dat we verplicht moesten besteden bij een lokale ondernemer of klant van CrowdAboutNow. Absoluut geen straf en een leuke blijk van waardering van de directie in een gekke tijd!”
Waar kijk je naar uit als je straks weer op kantoor kunt werken?
Hilde: „We hebben geen traditioneel koffieautomaat op ons kantoor waar groepjes collega’s zich in de ochtend verzamelen, maar ik kan niet wachten tot ik weer een pot filterkoffie kan zetten voor iedereen. En ik denk dat ik me in de eerste week maar al te graag laat afleiden door slechte grappen en filosoferende collega’s.”
“Er gebeurt nu heel veel en de maatregelen kunnen elk moment weer veranderen. Ik merk dat we daardoor wat meer korte termijn werken. Wat voor nu ook goed is, want er zijn nú ondernemers die we kunnen en moeten helpen. Maar er zijn ook heel veel plannen die ons juist op de lange termijn verder gaan brengen. Als iedereen met z’n eigen expertise weer binnen 1,5 meter te vinden is heb ik zin om daar weer samen verder aan te bouwen, daar kijk ik naar uit!”